Menneskelige perspektiver på globale problemer – og hva som skal til for å løse dem.

Se hvordan Shein jobber for å få norske influensere til å reklamere for ultra fast fashion

Skrevet av: Preben Carlsen
Den kinesiske ultrafast fashion giganten frister med ti gratis plagg i måneden, rabattkoder og betaling for engasjement i sosiale medier.


Shein har fått massiv kritikk for elendige arbeidsvilkår og salg av billigklær som ødelegger klima- og miljøet. Likevel har de på rekordtid vokst til å bli fire ganger så mye verdt som H&M. 

Mye av forklaringen skyldes markedsføring i sosiale medier. Siden slutten av august har #shein på TikTok gått fra 25 til 44 milliarder visninger. En viktig del av suksessen skyldes samarbeid med influensere som viser frem klærne til Shein på TikTok og Instagram. Nå  jobber Shein med å rekruttere flere influensere i Norge. 

Får 10 gratis plagg i måneden – uansett pris

I en e-post Switch har fått tilgang til frister Shein med 10 gratis klesplagg i måneden etter influensernes eget valg – uansett pris. De får også sine egne rabattkoder som de kan dele med sine følgere og blir lovet betaling hvis de skaper engasjement i sosiale medier. 

Alt influenserne må gjøre i retur er å tagge Shein når de deler bilder av klærne i sosiale medier. 

 
 
 
 
 
Se dette innlegget på Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 

Et innlegg delt av 𝑀𝒶𝓇𝒾𝓃𝒶 (@mari_malibu)

Reklame eller ikke? Slik ser det ut når Shein-ambassadører deler innhold på Instagram. 


En av dem Shein har forsøkt å rekruttere er Ada Martini Strøm. Hun har tidligere vært toppmodell for mange motemerker, men har nå tatt et standpunkt og jobber for å løfte frem bærekraftige alternativer.

Hun går hardt ut mot Sheins fremgangsmåte.  

– Jeg kommer aldri til å samarbeide med Shein, skriver hun i en e-post til selskapet, som hun også har delt på Instagram.

Hun følger opp med sine topp fire grunner til hvorfor: 

1. Sheins tekstilarbeidere får ikke betalt levelønn og må jobbe under forferdelige forhold. I følge Channel 4 får de bare tre pence for hvert plagg de lager, de må jobbe 18 timers arbeidsdager og har kun én fridag i måneden.

2. Sheins forretningsmodell driver – og avhenger av – overforbruk av klær produsert av tekstiler som kommer fra fossile brennstoff. Ved å lansere tusenvis av nye plagg hver dag er mengden av klær Shein lager en trussel mot fremtiden til planeten vår.

3. Shein retter seg mot, og utnytter unge kvinner, med hyper-aggressiv markedsføring, samtidig som de tilbyr «kjøp nå – betal senere» i kassa. Shein stjeler også unge designeres arbeid, om og om igjen.

4. Shein velger null transparens og vil ikke offentliggjøre detaljert informasjon på områder som CO2-fotavtrykk, bruk av skadelige kjemikaler og arbeidsvilkår for sine ansatte. 

– Vennligst slutt å kontakte meg, skriver Ada Martini Strøm i en e-post til Shein. Foto: @instagram/adamartini

Ada Martini Strøm sier at Shein har kontaktet henne ukentlig, i tillegg til å bli tagget på bilder og oppfordret til samarbeid. Som ettertraktet ambassadør for mange selskaper i klesindustrien, har hun sjelden opplevd at noen er like pågående i sine forsøk på å overtale henne til å samarbeide, som Shein. 

Les også: Ansiktet mitt ble brukt til å hjelpe brands med å selge ting jeg ikke hadde lyst til at andre skulle kjøpe

Les hele saken her

Blir stadig vanligere

I følge Forbrukertilsynet blir det stadig vanligere at selskaper bruker influensere som en del av sin markedsføring.

– Det er ikke uvanlig at annonsører inngår samarbeid med influensere for å markedsføre sine varer eller tjenester, sier Marit Evensen, underdirektør i Forbrukertilsynet. 

Marit Evensen i Forbrukertilsynet er opptatt at kommersielle samarbeid må være tydelig merket. Foto: Forbrukertilsynet.

Hun mener lovligheten i praksisen til Shein avhenger av hvordan reklameinnholdet til syvende og sist blir merket.  

– Etter markedsføringsloven skal all markedsføring presenteres og utformes slik at den tydelig fremstår som markedsføring. Når forbrukere ser reklamen skal de umiddelbart forstå at det er reklame. 

Ansvaret for tydelig merking ligger på Shein, selv om de bruker influensere til å reklamere for seg.

– Når et selskap benytter påvirkere til å markedsføre produkter eller tjenester på sine vegne, vil selskapet som annonsør være hovedansvarlig for at reglene i markedsføringsloven overholdes. Dette innebærer å sikre at markedsføringstiltaket er utformet i samsvar med kravene til identifikasjon av reklame, sier Evensen.

I mailen fra Shein oppfordres influensere til å tagge Shein i sine innlegg, men det er ikke nok, i følge Forbrukertilsynet.

– I avtalene mellom annonsør og påvirker bør annonsør informere om kravene til å merke. Hvis ikke vil manglende merking medføre brudd på markedsføringsloven som da annonsør blir ansvarlig for, og som kan medføre økonomiske konsekvenser for vedkommende, sier Marit Evensen.

Switch har vært i kontakt med Shein for å få en kommentar til saken, men de har ikke svart på vår henvendelse.

Flere saker