De siste årene har kinesiske selskaper introdusert ultrafast fashion. Drevet av et designtempo på 2000 nye plagg hver dag, AI-drevet markedsføring og ekstremt lave priser har selskaper som Shein tatt ledende globale posisjoner med produkter som går i stykker etter få gangers bruk.
I Europa går utviklingen i motsatt retning. EU setter bærekraft i høysetet og med sin nye tekstilstrategi stiller de radikale krav til produsentansvar, kvalitet, ombruk og sirkulære forretningsmodeller.
Kampen om motebransjens fremtid står mellom Kina og Europa – mellom destruktivt overforbruk og bærekraftig utvikling. EU har lagt lista høyt – nå er det opp til Norge å levere.
Denne videoserien gjør opp status i kampen om motebransjen fremtid – og ser på hvordan den globale maktkampen vil påvirke norsk mote og tekstilindustri.
1. Kampen om tiden
Lang levetid på produktene er nøkkelen til en bærekraftig klesindustri. EU setter kvalitet og bærekraft i høysetet, mens Kina går motsatt vei og dobler opp på overforbruk og kortlevde produkter. Kampen om motebransjen står mellom ultrafast fashion fra Kina og slow fashion fra Europa.
2. Produsentansvar på 20 minutter
EU har varslet nye regler for produsentansvar som stiller krav til kvalitet, innsamling og ombruk – og Stortinget har hengt seg på. Få et innblikk i de viktigste utfordringene klesindustrien står overfor når de må ta ansvar for produktene de selger gjennom hele livsløpet.
3. Sirkulære prosesser: Hvordan lage klær som aldri går av moten?
Tidløst design og produkter som er laget for ombruk og enkel reparasjon blir essensielt når produsentene skal levere på EUs krav til produsentansvar. I Norge har Holzweiler startet arbeidet med å utvikle neste generasjons moteprodukter.
4. Nye krav til innsamling, sortering og ombruk
Effektive systemer for innsamling, sortering og ombruk er en av kjerneutfordringene når tekstilnæringen må ta ansvar for produktene de selger gjennom hele livsløpet. Her får du et innblikk i hvordan en moderne ombruksverdikjede kan bygges opp i fremtiden.
5. Verdens største anlegg for gjenbruk og resirkulering av tekstiler
Storskala innsamling, sortering, gjenbruk og gjenvinninger essensielt for utviklingen av en effektiv og konkurransedyktig ombruksverdikjede i Norge. I dette innlegget får vi et innblikk bak fasaden på verdens største anlegg for gjenbruk og resirkulering av tekstiler, som er under utvikling i Norge.
6. Mote, markedsføring og påvirkning av barn i en datadrevet virkelighet
Få et innblikk i hvordan fast fashion aktører jobber målrettet for å utdanne neste generasjons storforbrukere — og hva NF&TA jobber med for å inspirere neste generasjons ombrukere til å ta bærekraftige klesvalg.
7. Motstrøms markedsføring som virker
“Kjøp mindre” står det på skiltet utenfor butikken til Northern Playground i Oslo. Den norske klesprodusenten har bygget en solid posisjon i en svært konkurranseutsatt bransje, ved å oppfordre til mindre forbruk. Se hvordan de har tatt modige valg som har gitt dem en bærekraftig posisjon i markedet.
8. Politiske prioriteringer: Dette må klesbransjen ta hensyn til
Solveig Vitanza er medlem i Næringskomiteen på Stortinget for Arbeiderpartiet. Se hva hun sier om hvilke politiske prioriteringer klesbransjen må ta høyde for i arbeidet med bærekraftig omstilling.