Det er tett mellom salgsbodene i Markveien på Grünerløkka. Det er søndag og Floke har markedsdag for unge skapere. Folk står i kø for å se nærmere på hjemmelagde capser, smykker, stearinlys, kunst, godteri og redesignede vintage-klær.
Produktene oser av farger og kreativitet. I løpet av kort tid har Floke blitt et av de mest populære markedene i Oslo. Alt som selges er håndlaget av unge mennesker som er en del av Floke-fellesskapet. Når markedsdagen er over har over 2000 mennesker vært innom.
Startet i en nedstengt by
Vi spoler tiden tilbake til pandemien. Mange unge satt hjemme alene. Korona-restriksjonene gjorde at de ikke fikk lov til å møte andre. Samtidig flyttet Sophia Johansson bruktbutikken sin fra Trondheim til Oslo. Hun skulle åpne ny butikk i en nedstengt by og hadde et desperat behov for å komme i kontakt med likesinnede.
– Da vi flyttet til Oslo med Prisløs (vintagebutikk for klær, red.anm.) under pandemien følte vi oss ganske alene. Vi prøvde å nå ut til andre, men fant ingen inkluderende miljøer. Folk som jobbet med det samme, kjente hverandre ikke og snakket lite sammen, sier Johansson.
Hun tok kontakt med kreative talenter som jobbet med håndverk, bærekraftig produksjon og redesign.
– Alle slet med de samme tingene. De tråkket opp sine egne stier og vandret litt rundt i blinde, så jeg bestemte meg for å lage en motorvei.
Mot alle odds
Mot alle odds sparket Johansson i gang et prosjekt som skulle samle folk fysisk, midt i en pandemi hvor myndighetene oppfordret til avstand og isolasjon. Hun søkte kommunen om lov, ringte rundt og fant samarbeidspartnere. De fikk med seg Prindsens Hage og Kulturhuset – og i 2021 gjennomførte de sitt første marked.
– Det ble en supersuksess. Folk sto nesten tre timer i kø i pøsregnet for å komme inn. Jeg har sett magien i at folk møtes og er kreative sammen før, men det har aldri vært på den måten.
Sammen med fire andre damer bestemte Johansson seg for å satse videre – og skaperbevegelsen vokste raskt.
– Sammen overlevde vi korona – og sammen ble vi sterkere. Floke ble større for hvert marked vi gjennomførte og flere og flere tok kontakt. Nå er det alltid fullt. Mange ønsker å selge produktene de har laget, og vi har en lang venteliste.
Bli med: Søndag 25. juni inviterer Floke til Pridemarked i Prindsens Hage
Les mer
– Unge og kreative har ikke penger
Etter en serie med popup-markeder ble motorveien til Johansson til en frivillig organisasjon som nå driver Floke Skaperverksted og Marked midt i Markveien på Grünerløkka.
– Den gruppa vi jobber med er unge og kreative. De har ikke penger, men de har tid og sinnssykt mye talent, lidenskap og dedikasjon. Alt dette passer fantastisk godt inn i en frivillig organisasjon. Vi har så mange muligheter til å bidra, sier Johansson.
Hobby og henging
Hun er opptatt av at Floke skal være en leken arena som gjør det lett for unge skapertalenter å teste ut sine ideer, lære seg håndverk og få kunnskap om bærekraftig produksjon.
– Det er både vanskelig og nært å vise frem sine egne ting. Mange tenker at folk ikke vil ha det de lager, men hos oss er det lav terskel, så det har vi motbevist gang på gang.
Hun trekker frem fellesskapet når hun skal forklare hvordan folk får selvtillit til å selge tingene de har laget for aller første gang.
– Det er så mange andre som gjør det, at det ikke blir så skummelt. Dessuten blir det mer avslappet når vi kobler skaperverkstedet og markedet til hobby og henging. Det blir en ny type ungdomsklubb med en slags folkehøyskole-vibe.
Organisert som et treningssenter
Hun sammenligner måten de har organisert seg på med et treningssenter.
– På skaperverkstedet får medlemmene våre mulighet til å kjøpe dagsplass, ukesplass eller månedsplass. Som medlem får man tilgang til utstyr og materialer og kan komme og gå som man vil.
En av utfordringene er å gjøre det så billig at alle har råd til å delta.
– Vi prøver å presse ned prisen så mye som mulig. Vi jobber på dugnad, oppfordrer til donasjoner av symaskiner, tekstiler og garn, som medlemmene får tilgang til gratis. Dermed gjør vi det både miljøvennlig og billig, sier Johansson.
Til kamp mot ensomhet
På overflaten er Floke en godtepose for alle som liker håndverk, kunst og kreativitet. Men når vi graver litt dypere oppdager vi en underliggende drivkraft for ungdom, inkludering og kampen mot ensomhet.
– Når du sitter hjemme alene med sosiale medier og ikke er noens “topp fem”, blir det fort veldig ensomt, sier Johansson. Hun sikter til korona-restriksjonene om at man maks kunne møte fem personer i deler av pandemien.
– Da folk ble tvunget til å være hjemme, begynte de å lage ting som de solgte på TikTok og Tise. Kanskje du ikke er noens nærmeste, men er jævlig talentfull og lager sykt fine ting. De menneskene ville jeg samle. Folk er nødt til å bli sett fysisk og sosialt – ikke bare digitalt – for ensomhet har blitt et kjempestort samfunnsproblem.
En undersøkelse viser at 1 av 4 unge i Oslo er mye plaget av ensomhet. Studier viser en klar sammenheng mellom ensomhet, mistrivsel og psykiske lidelser.
– Jeg ser på Floke som et folkehelsetiltak, som skal bedre den mentale helsen til unge mennesker. I stedet for å lage en folkehelseinstitusjon som konfronterer deg med at du er syk, skal du møte: “Oi, shit! Det her var spennende, inspirerende og gøy”.
– Hos oss skal du få lyst til å skape – ikke gå til fastlegen. Det er en mestring i å skape med hendene, og det har mange i vår generasjon aldri opplevd. Derfor prøver vi å ta det tilbake gjennom kreativitet i håndverk, nærhet til materialer og ved å skape former, kjenne på farger og få tilbake sanseligheten.
Johansson har lest at vi lever i apatiens tidsalder. Det synes hun ikke er så rart.
– Når vi lager så stor distanse til naturen, skapelsesprosessen og mestringsfølelsen inne i oss selv, så blir vi avkoblet. Du trenger jo ikke å lage noe lenger. Du får ferdig film, ferdigmat, ferdige klær og ferdig teknologi. Ferdig alt – og da blir du bare sittende å sveipe. Jeg tror ikke vi blir glade mennesker av sånt.
I forrige uke fikk Floke beskjed om at bygget de holder til i skal rives. Derfor må de flytte fra Markveien mot slutten av sommeren. Nå er de på jakt etter nye lokaler.