Mette Nygård Havre, Ada Martini Strøm, Morten Thorsby, Matvett, NF&TA og We Play Green inngår et samarbeid med Switch for å lage individuelle utviklingsprogram som gjør det enkelt, inspirerende og gøy å ta grepene som trengs for å spare penger og miljøet i en hektisk hverdag.
– Det er mye sant i ordtaket «gammel vane er vond å vende». Undersøkelser viser at 8 av 10 ønsker å ta mer bærekraftige valg, men det hjelper lite når 7 av 10 ikke vet hvordan de skal gjøre det. Switch Society skal skyte fart i bærekraftig atferdsutvikling ved å hjelpe flere med å ta tak i egne uvaner, utvikle bedre løsninger og lære å bruke dem i fellesskap, sier Preben Carlsen, daglig leder i Switch.
Tuftet på atferdspsykologiog nudging-teori
Det siste halvåret har Switch jobbet med å utvikle et endringsprogram som er tuftet på prinsipper fra atferdspsykologi og nudging-teori. For å gjøre endring lystbetont har de designet løsningen rundt livstilsinteresser som mat, mote og sport.
Endringsoppskriften er den samme på tvers av interesseområdene, men for å sikre inspirasjonsfaktor, faglig troverdighet og gjennomslagskraft blir innholdet skreddersydd i samarbeid med influensere og fagmiljøer som er eksperter på sitt felt.
Bli med i Switch Society
Vi bygger opp et community for alle som har lyst til å endre dårlige vaner, men sliter med å ta valg som ikke får en høy pris for lommeboka og miljøet. Vi starter for alvor til høsten, men du kan melde deg inn allerede nå.
Skal nå 2030-målene på 30 dager
Switch Food blir det første utviklingsprogrammet som rulles ut på Switch Society. Det lanseres til høsten for å hjelpe folk med å kutte matsvinn. Norske husholdninger kaster over 216.000 tonn mat hvert år. For en familie på fire tilsvarer det 160 kg mat til en verdi av 10.681 kroner. Myndighetene har et mål om å halvere matsvinnet i Norge innen 2030. Det synes Mette Nygård Havre er lenge til.
– I stedet for å vente til 2030, skal vi halvere matsvinnet til alle som deltar i Switch Food på bare 30 dager, sier Havre.
– Jeg har jobbet med å redde mat siden 2015 og vet hvor raskt man kan oppnå resultater ved å sette ting i system, få litt starthjelp og gode opplevelser underveis, sier Havre. Hun står bak den frivillige opplysningstjenesten Spisoppmaten som til daglig kommuniserer med 130.000 følgere på Instagram og Facebook.
Bevegelse for folk som vil ta bærekraftige valg
Havre blir sentral i utviklingen av Switch Food, sammen med Matvett, som er matbransjens eget selskap for å bekjempe matsvinn.
– Vi har jobbet lenge med å kutte matsvinn i Norge og utviklingen går i riktig retning, selv om det tar tid. Tidligere i år satte Regjeringen ned et utvalg som skal komme med anbefalinger om helhetlige tiltak for å nå målet innen 2030. Samtidig vet vi at husholdningene står for nesten halvparten av matsvinnet, så der haster det å ta grep, sier Anne Marie Schrøder, kommunikasjonssjef i Matvett.
– Å kaste mindre mat er et enkelt og effektivt miljøtiltak og potensialet for å spare penger er stort, sier Schrøder.
Skal halvere klimaavtrykket fra egen garderobe
Nordmenn har i snitt 359 klesplagg i skapet og kjøper 23,5 nye klesplagg i året. Det er 60% mer enn for 15 år siden. Overforbruk og overproduksjon av klær er hovedårsaken til at tekstilindustrien står for hele åtte prosent av de globale karbonutslippene. Klesprogrammet Switch Fashion skal redusere de negative effektene av klesforbruket vårt. Målet er å halvere klimaavtrykket fra deltakernes garderobe.
– Ved å bruke klærne våre dobbelt så lenge, kutter vi utslippene fra eget klesforbruk med 51 prosent. Når vi vet at hvert femte klesplagg aldri blir brukt og at 2 av 3 plagg som kastes ikke er ødelagt, er det mye som tyder på at vi kan komme langt med et godt system, en dose kreativitet og ved å samle et fellesskap av mennesker som liker å leke med mote, sier Ada Martini Strøm.
Kundene må stille strengere krav
Strøm har bakgrunn som internasjonal toppmodell, men etter hvert som hun lærte mer om de negative sidene ved moteindustrien fikk hun nok av å reklamere for fast fashion. Nå har hun skrevet bok om bærekraftige klesvaner og jobber med rådgivning og formidling knyttet til bærekraftig mote. I utviklingen av Switch Fashion støtter hun seg på ekspertise fra NF&TA, tekstilindustriens klynge for bærekraftig innovasjon.
– Raskere trendsykluser, hyppig fornyelse og billigmote som er laget for å gå i stykker, er ikke en utvikling vi ønsker i norsk tekstilindustri, sier Linda Refvik, CEO i NF&TA.
– Vi jobber hardt for å utvikle bærekraftige løsninger, men skal vi få skikkelig fart på det grønne skiftet må vi lære opp kundene til å bruke klærne sine riktig, så de kan stille strengere krav neste gang de skal kjøpe noe nytt, sier Refvik.
Vil redusere utstyrspress i idretten
De siste årene har sportsbransjen hentet inspirasjon fra moteindustrien. Ved å øke lanseringstakten av nye kolleksjoner har forbruket av sportsklær og -utstyr skutt i været. I Norge kjøper vi sportsutstyr for over 20 milliarder i året. Det er mest i verden.
– Fokuset på konstant fornyelse øker utstyrspresset i idretten. Det er det siste vi trenger i en tid hvor flere sliter med stram økonomi og klima- og naturkrisen kommer nærmere.
Det sier Morten Thorsby, som er fotballspiller på Union Berlin og det norske landslaget.
– Ved å engasjere oss i Switch Society skal vi bidra til å skape ren idrettsglede innenfor tålegrensene til både lommeboka og planeten.
Thorsby har fått internasjonal anerkjennelse for sitt miljøengasjement, som blant annet har ført til opprettelsen av stiftelsen We Play Green.
– Vi jobber med å mobilisere spillere, klubber og fans i kampen mot klima- og miljøendringene. I samarbeid med Switch Society skal vi utvikle innsiktsbaserte endringsprogrammer som gjør det lettere for folk å ta gode valg – og bruke påvirkningskraften i fotballen til å nå ut til nye målgrupper, sier Espen Thorsby, styreleder i We Play Green.
Stort potensial for å bygge bærekraftig internkultur
Switch Society er åpent for alle, men de første utviklingsprogrammene er spesielt designet for å motivere ansatte til å ta grep på hjemmebane.
Ved å kombinere digital oppfølging med restefester i kantina og klesbyttefester på kontoret er målet å samarbeide med virksomheter for å øke motivasjonen til de ansatte.
– Potensialet i å bygge bærekraftig internkultur som gir eksterne effekter er stort. Ved å motivere ansatte til å etablere bedre vaner på privaten, kan man både øke engasjementet for virksomhetens bærekraftstiltak internt, samtidig som man kan dokumentere positive miljøeffekter ved å hjelpe ansatte med å redusere egne utslipp, sier Carlsen.
Switch vil etter hvert lansere nye satsinger på flere viktige interesseområder som gjør det enkelt for folk å endre vaner i bærekraftig retning.
– Vi jobber allerede med å utforske mulighetene innenfor helse, men har også bolig og mobilitet på agendaen. Målet er å kunne levere programmer for atferdsendring på alle de viktigste områdene vi trenger i hverdagen, sier Preben Carlsen.
Bli med i Switch Society
Vi bygger opp et community for alle som har lyst til å endre dårlige vaner, men sliter med å ta valg som ikke får en høy pris for lommeboka og miljøet. Vi starter for alvor til høsten, men du kan melde deg inn allerede nå.