Menneskelige perspektiver på globale problemer – og hva som skal til for å løse dem.

Åpner bruktbutikk i en av Oslos mest eksklusive handlegater

Eftir har åpnet ny butikk på Eger på Karl Johan sammen med syv andre vintage-aktører.

– Jeg tror mange blir overrasket over at klærne faktisk er brukt, sier Cecilie Ova Nielsen, daglig leder i Eftir. Hun forteller om positiv respons fra kunder som normalt handler eksklusive merkevarer fra butikker som Høyer, Ba&sh og Zadig&Voltaire.

– Vi skal konkurrere med det som finnes av kjedebutikker ute på high streetene. Da må vi levere på det samme nivået.

Den nye butikken fremstår ryddig, med fargekoordinerte klesstativer sortert på ulike kolleksjoner. Når Switch er på besøk legger vi merke til at de ansatte steamer klærne, rydder på stativene og sørger for at varene blir presentert på en inspirerende måte.

Håndplukket og kuratert sortiment

Sortimentet er håndplukket og kuratert av Eftir selv i samarbeid med syv ulike aktører som jobber med vintage og redesign. Handover Copenhagen, Evig Vintage, Pas Passé, Prisløs, Bastante Textiles, Vintage Lover og sarandjules er alle engasjerte samarbeidspartnere som bidrar i oppstarten av Eftir på Eger. I tillegg selger de kunst fra Art by Lene, en kunstfotograf som tar bilder fra sine reiser rundt i verden.

– Det er kjempetøft å starte opp alene. Derfor er det viktig å samle flere aktører under samme paraply.

På Eger har Eftir gjort det i relativt liten skala. – Vi har med oss Pas Passé, noen utrolig kule designere som redesigner dresser og skjorter og gir dem en deilig party look. Handover Copenhagen og Evig Vintage er dyktige på å kuratere brukte klær, tenker estetikk og er opptatt av det visuelle, langsiktighet og kvalitet når de velger produkter – at det er silke, ull og gode stoffer i klærne. Prisløs er en viktig aktør som har kommet på banen med sin egen butikk. De har også sin egen kolleksjon hos oss, som er kjempespennende.

Eksklusive varer av høy kvalitet

Fellesnevneren som ligger til grunn er eksklusive varer av høy kvalitet og et gjennomgående fokus på bærekraft. Sortimentet er tilpasset kundegruppen i området.

– Vi må gjøre som de store kjedene; segmentere og tilby ulike uttrykk til ulike målgrupper. Når vi nå har plassert oss her på Eger er det viktig for oss å snakke til den målgruppen som vi vet befinner seg her. Derfor har alle aktørene kommet opp med kolleksjoner som de mener passer godt. I tillegg har vi butikken på Løkka som har en helt annen målgruppe.

Les også: Det startet med en kaffekopp, men endte som secondhand-butikk med kafé og egne stylister

Les hele saken her

Butikken på Grünerløkka er drevet av andre mekanismer, men prinsippene som ligger bak er de samme med flere aktører samlet under samme tak og et tydelig fokus på å treffe på målgruppen i området.

Dette gir seg  utslag i at vareutvalget på Eger er noe mer ekslusivt og derfor har en høyere prisklasse på enkelte plagg., enn butikken på Grünerløkka.

– Er det fortsatt penger å spare på å kjøpe brukt?

– Ja, ja, det er fortsatt kjempemye penger å spare. En viktig del av kurateringen er utvelgelsen. Vi velger klær av god kvalitet som har lang levetid. Hvis du velger å kjøpe klær brukt under disse forutsetningene, så får du klær som varer lenge og du kan være trygg på at du kjøper klær som har god kvalitet.

Det er orden i sysakene på Eftir på Eger. Foto: Switch

Eftir på Eger har også blazere fra Bastante Textiles, som er laget av reststoffer fra møbelproduksjonen til Slettvoll, som ellers hadde blitt kastet.

Les også: Disse blazerne er laget av stoffrester fra møbler på en fabrikk midt i Oslo

Les hele saken her

– Bastante kunne lett ha vært hos Høyer eller noen av de andre, men har valgt å være her fordi vi har den bærekraftige profilen, sier Cecilie Ova Nielsen.

Kuraterte designvesker i original innpakning

Hun forteller at de lenge har lett etter en aktør som er god på å kuratere vesker, fordi det er produkter som har lang levetid og mange er opptatt av.

– Vi har funnet en fantastisk aktør på second hand og vintage vesker. Hun heter Vintage Lover og supplerer sortimentet vårt med vesker og smykker. En annen spennende aktør er sarandjules, en flyvertinne og designer. Kombinasjonen gjør at de kan reise rundt i verden og plukke med seg ting som fortsatt har mye artig levetid igjen. Det gir urbanitet i klærne – og det er jo gøy.

Eftir sin egen kolleksjon kommer fra deres egne kunder.

– Når du er ferdig med å bruke klærne dine kan du levere dem inn til oss, så får du et gavekort slik at du kan fortsette å handle brukt og holde den sirkulære prosessen i gang.

Hun forteller at det aller meste av klærne er samlet inn, redesignet og produsert i Norge. – Alt kommer kommer fra rett rundt hjørnet, nesten, sier Ova Nielsen.

Eftir på Eger viser frem 3 av 150 par unike vintage sko fra 1950-, 60 og 70-tallet. De har fått hele samlingen av en eldre dame som ikke lenger hadde bruk for dem. Foto: Switch.

Sier nei til fast fashion

Selv om hovedmålet til Eftir er å forlenge levetiden til klærne, er de opptatt av hvordan klærne de selger er produsert. De vil ikke bidra til å tilgjengeliggjøre klær som er produsert av fast fashion-selskaper under dårlige arbeidsforhold.

– Vi tar selvfølgelig ikke inn klær som er produsert av H&M, Zara og Shein som ikke har en god verdikjede bak seg. Selv om vi ikke alltid vet forhistorien til plaggene, legger vi stor vekt på det, i den grad vi kan.

Cecilie Ova Nielsen har åpnet bruktbutikk i den mest ekslusive handlegaten i Oslo. Foto: Switch.

Tror på fysiske butikker

Eftir har ambisjoner for videre vekst, men satser i første omgang på fysiske butikker.

– Under pandemien bestilte folk veldig mye hjem, men den måten å handle på er ikke så enkelt i det brukte segmentet. Det er vanskeligere med størrelser og hvordan de fungerer på deg. Du kan heller ikke prøve klær i en butikk og bruke det som vindusshopping for å handle på nettet. Derfor tror jeg på fysiske butikker. At folk kan komme inn til oss for å se og prøve produktene og være trygge på at de gjør en god handel.

Cecilie Ova Nielsen forteller at Eftir foreløpig skal være på Eger i et halvt år, før de tar stilling til neste lokasjon.

– Det er fint med ombruk av midlertidige lokaler som ellers hadde stått tomme. Det gir oss muligheten til å teste konsepter mot nye kundegrupper, og gir oss god innsikt for å satse videre.

Flere saker