Patagonia ble grunnlagt av Yvon Chouinard i 1973, og har utviklet seg til å bli et selskap som reflekterer hans, og hans kone Malindas, idealistiske prioriteter. De har aldri hatt særlig respekt for de etablerte spillereglene i næringslivet.
– Jeg håper dette vil inspirere til en ny type kapitalisme som ikke ender med at noen få mennesker blir rike og veldig mange blir fattige, sier han til The New York Times.
Jeg har aldri villet bli en milliardær. Jeg har ikke en milliard dollar i banken og kjører ikke Lexus.
Yvon Chouinard / gründer av Patagonia
– Jeg har ingen respekt for aksjemarkedet. Så fort man går på børs, mister man kontrollen over selskapet og blir tvunget til å maksimere profitt for eierne. Når det skjer blir man et av disse uansvarlige selskapene, sier han.
Don´t buy this jacket!
Patagonia etablerte seg tidlig som en utfordrer til den etablerte bransjen. Den ikoniske merkevaren tok en global lederposisjon gjennom å fronte de samme utfordringene som deres egen industri påfører klimaet og miljøet.
Selskapet har gått foran for å løfte frem nye og bedre løsninger på alt fra organisk bomull, resirkulerte materialer, reparasjonstjenester og forebygging av barnearbeid. Mest kjent er selskapet likevel for å oppfordre kundene til å ikke kjøpe produktene deres. Black Friday-kampanjen “Don´t buy this jacket” i 2001 satt en ny standard for bærekraft i reklamebransjen.
Yvon Chouinard har skrevet et brev til sine ansatte
Les brevet her
Siden har selskapet fulgt opp med modige kampanjer – blant annet “Vote the assholes out” rettet mot administrasjonen til Donald Trump, som selskapet gikk til søksmål mot for å sikre bevaring av The Bears Ears National Monument.
– Vi skal gi bort så mye penger vi kan
Til tross for at de oppfordrer til å kjøpe mindre, har Patagonia opplevd stor vekst. De siste årene har selskapet solgt jakker, luer og skibukser for over 10 milliarder kroner hvert år.
Selskapet har lenge gitt bort én prosent av overskuddet sitt til klimaformål, men nå setter Chouinard-familien en ny standard innen filantropi for å sikre at arbeidet for klima og miljø fortsetter.
Familien har nå overført hele familiens eierskap til en stiftelse som skal sørge for at Patagonia driver sin virksomhet så bærekraftig som mulig, samtidig som utbyttet fra Patagonia skal gå til The Holdfast Collective, en ny stiftelse som blir en av de største spillerne i verden innen klima- og miljø.
– Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre med selskapet, for jeg ønsket aldri å eie et selskap i utgangspunktet. Jeg ville ikke bli en forretningsmann. Nå kan jeg dø i morgen, og vite at selskapet kommer til å fortsette å gjøre de riktige tingene de neste 50 årene – uten at jeg trenger å være der.
Patagonia har allerede donert over 500 millioner kroner til stiftelsen og det forventes at de vil overføre 1 milliard kroner til i løpet av året.
– Vi skal gi bort så mye penger vi kan til mennesker som jobber aktivt med å redde denne planeten, sier Yvon Chouinard, til The New York Times.