Menneskelige perspektiver på globale problemer – og hva som skal til for å løse dem.

– Det skal ikke se fint ut

William Bru Waardal har hentet inspirasjon fra klessøppel-bergene i Afrika og designet et klesmonster for å lære barn om konsekvensene av overforbruk.

Designoppdraget har han fått av Vev – et nytt opplysningskontor for tekstiler som nå tar i bruk nye virkemidler for å nå ut med budskap om bærekraftige klesvalg.

–  Det skal ikke se fint ut. Det skal se ut som plaggene er kastet på, sier Waardal, som for anledningen har påtatt seg rollen som et klesmonster laget av fast fashion for å opplyse barn og foreldre om hvilke konsekvenser overforbruk av billigmote har for miljøet.

Skummelt: – Noen synes det er skummelt. De går forbi og kommer tilbake senere, når de skjønner at det ikke er så farlig likevel, sier klesmonsteret William Bru Waardal, om responsen fra barna i Frognerparken. Foto: Switch.

Switch møter ham på familiefestivalen A Walk in the Park i Frognerparken i Oslo, der mange tusen barnefamilier har trosset regnværet for å få med seg en dag fullstappet av barneaktiviteter og underholdning. 

Tidligere denne uka dro Waardal på Oslo Runway iført underdelen av monsterdrakten.

– Jeg fikk mye skryt for at jeg turte å vise frem den mørke siden av motebransjen. Oslo Runway kan være veldig fint, men de viser ikke konsekvensene det får når alle tenker at vi må kle oss sånn og sånn. Vi får bare se ekkokammeret som handler om at alle skal ha nye klær, men ikke at det skjer helt forferdelige ting med mange av klærne. Både folk, motebransjen og verden sliter med at det er så mye overforbruk og søppel i klærne vi bruker, sier Waardal.

Kaster klær for 460 milliarder dollar hvert år

Internasjonale undersøkelser viser at det hvert år blir produsert over 100 milliarder klesplagg – og at klær til en verdi av 460 milliarder dollar havner i søpla. Dette enorme overforbruket er mye av grunnen til at motebransjen står for opptil 8 prosent av verdens klimautslipp. 

Waardal studerer på siste året for å bli motedesigner og modellør på Esmod Oslo. Hans inngang til motefaget er redesign. 

– Redesign er absolutt noe man bør satse mer på. Vi har så mye stygge klær. Selv om plaggene har levd en gang, så må de få en sjanse til å få et nytt liv. Hvis vi lager alt helt nytt, kommer vi ingen vei.

William Bru Waardal har hentet inspirasjon fra fast fashion- søppelbergene i Afrika når han har designet et klesmonster for å lære norske barn om konsekvensene av billigmote.
Nytt liv: Motedesigner William Bru Waardal mener flere må satse på redesign for å gi gamle klær et nytt liv. Foto: Switch.

– Skal vinne kampen mot overforbruk

Bakgrunnen for at Waardal har laget et klesmonster er et samarbeidsprosjekt mellom Vev – et nytt opplysningskontor for tekstiler og Floke Skapeverksted.

Les også: Hos oss skal du få lyst til å skape, ikke gå til fastlegen

Les historien om Floke Skapeverksted

– Det handler om å bidra til å vinne kampen mot overforbruk og inspirere til nye forbruksvaner, sier Linda Refvik, CEO i NF&TA. Hun forteller at de blant annet vil satse på tips og triks for reparasjon, vask og redesign, samtidig som de skal opplyse om materialer, og hvordan man best kan ta vare på dem – og avhende dem, etterhvert.

Bredt samarbeidsprosjekt

NF&TA er mote- og tekstilnæringens innovasjonsklynge. De jobber i dag med bærekraftig utvikling i alle deler av verdikjeden. Nå er det forbruksvanene våre som skal til pers.

– I dag står NF&TA med en rekke partnere bak opplysningskontoret, men det springer ut fra et dugnadsprosjekt som ble startet i 2015 av H&M, og tatt videre som et nettverk av engasjerte aktører som Bergans, Lindex, Fretex og flere andre. Etter hvert ble behovet for å etablere et opplysningskontor tydelig og da startet arbeidet, sier Refvik. Arbeidet med opplysningskontoret for tekstiler er finansiert av Sparebankstiftelsen og Handelens Miljøfond.

Satser på forbrukeropplysning: Linda Refvik i NF&TA starter opplysningskontor for tekstiler for å hjelpe norske forbrukere med å ta bærekraftige klesvalg. Foto: NF&TA.

Hun mener klesmonsteret Waardal har designet er et godt eksempel på hvordan opplysningskontoret vil jobbe på nye arenaer for å bli lagt merke til av neste generasjons forbrukere – og deres foreldre, men understreker at den aller viktigste satsingen blir en digital plattform for lett tilgjengelig informasjon og kunnskap om bærekraftige kles- og tekstilvalg.

Morsom læring: Barna i Frognerparken fikk utfordre klesmonsteret til klesball i bøtte – og lærte samtidig litt om forskjellene på ull, bomull og polyester. Foto: Switch.

– Forhåpentligvis vil de oppleve at de har et digitalt «go to» sted, som gir akkurat den opplysningen de trenger for å ivareta tekstilene sine og øke egen kompetanse om tekstil på en engasjerende måte, sier Refvik.

Flere saker