Menneskelige perspektiver på globale problemer – og hva som skal til for å løse dem.

Er du hekta på fast fashion? Fortvil ikke. Nå kan du ringe nødttelefonen for avhengige

1 av 3 under 26 år er avhengige av fast fashion, i følge en amerikansk undersøkelse.

– If you’re on the verge of a splurge — girl, no. Press 1 and I’ll talk you out of giving fast fashion your hard-earned cash, sier Priah Ferguson. Stjernen fra Netflix-fenomenet Stranger Things, er den som svarer når du ringer til nødtelefonen for fast fashion-avhengige. Hun er hyret inn av bruktmarkedsplattformen Thredup, som står bak kampanjen.

Thredup har gjennomført en undersøkelse blant 2000 mennesker under 26 år i USA. Resultatene viser at 1 av 3 under 26 år mener de er avhengige av fast fashion. 

– Språket de bruker er veldig appellerende. Det er som jeg vil stoppe, men føler at jeg ikke kan, sier Erin Wallace, i Thredup, til Vogue.

Priah Fergusan har gått fra Stranger Things til å bli hallodame mot fast fashion. Foto: Thredup.

Undersøkelsen er gjennomført av GlobalData, men til tross for at mange er hekta på billigmote, sier over halvparten at de ønsker å slutte å kjøpe fast fashion – eller redusere forbruket til fordel for mer bærekraftige og etiske alternativer. 

Les også: Se hvor mye du kan spare på å handle sesongens partyantrekk brukt istedenfor nytt.

Les hele saken her

Målet med nødtelefonen til Thredup er å få flere til å tenke seg om før de kjøper billigmote på impuls. Det skal de gjøre ved å overtale innringere som er på nippet til å kjøpe fast fashion på impuls. 

Når man ringer inn får man opplest et forhåndsinnspilt budskap som gjør sitt ytterste for å snakke deg ut av kjøpssituasjonen.

Nøkternhet slår fast fashion

Priah Ferguson er stemmen i telefonen som forteller deg at nøkternhet er bedre enn fast fashion. Hun byr også på sin egen verstinghistorie om fast fashion – og lar deg lette din egen samvittighet ved at du kan tilstå dine egne fast fashion-synder etter pipetonen. Opptakene planlegger Thredup å bruke i fremtidige kampanjer som skal øke bevisstheten om fast fashion-avhengighet blant unge. 

Emily Stochl er direktør for utdanning og samfunnsengasjement ved den ideelle organisasjonen Remake. Hun sier til Vogue at hun synes satsingen er positiv.

– Psykologer har forsket på at kjøp av noe nytt utløser dopamin i hjernen. Flere merkevarer bruker mye penger på å holde folk i en syklus der de hele tiden søker det neste dopamin-rushet.

– Forskning har vist at folks kjøpsvaner ofte er i strid med verdiene deres. Det vil si at de ønsker å slutte med fast fashion, men sliter med det i praksis. Jeg ser for meg at denne avstanden er tilsvarende for andre former for avhengighet. Derfor er nødtelefonen som skal hjelpe folk å jobbe seg gjennom dette paradokset, en fornuftig løsning, sier Stochl.

Flere saker