Menneskelige perspektiver på globale problemer – og hva som skal til for å løse dem.

Motebransjen har syv år på å endre garderoben din  

Denne saken er skrevet i samarbeid med NF&TA, men innholdet er kvalitetssikret av Switch og leverer på våre krav til bærekraftig innhold.
EU stiller nye klimakrav til motebransjen. – Satt på spissen har vi syv år på å endre garderoben din, sier Linda Refvik i NF&TA.


I Norge er klesbransjen en viktig næring med 43.000 ansatte og årlig omsetning på 70 milliarder kroner. Samtidig er industrien en klimaversting. 

– Folk trenger klær – og det er dypt menneskelig å elske å se bra ut. Samtidig er det ingen som liker at klærne de har på seg ødelegger klima og natur. Det må vi gjøre noe med. Dessverre finnes ingen quick fix, for det tar tid å utvikle klesplagg som ikke er skadelige, sier Linda Refvik, CEO i NF&TA. 

Vil sette problemene i egen bransje på agendaen

Nå inngår den norske moteklyngen et samarbeid med Switch for å sette problemene i klesindustrien på agendaen. Målet er å øke kunnskapen om hvordan man kan ta bærekraftige valg. Vi skal gjøre det enklere for folk å engasjere seg i utviklingen av de nye løsningene.  

Linda Refvik, CEO i NF&TA

I løpet av 7 år må bransjen endre hvordan vi designer, produserer, bruker og ombruker klær. Hvis ikke får vi ikke lov til å selge klærne våre i Europa.

Linda Refvik, CEO i NF&TA

Switch er et uavhengig medieselskap som gir deg menneskelige perspektiver på globale problemer – og hva som skal til for å løse dem. Selskapet er tuftet på konstruktiv journalistikk. En retning innen journalistikken som gir et kritisk innblikk i problemene som settes på agendaen. Samtidig utforsker man relevante løsninger på individuelt, teknologisk og politisk nivå.

– I bransjen snakker vi ofte om globale problemer og internasjonale strategier. Dermed blir avstanden til vanlige folks hverdag stor. Det er synd, for alt vi gjør handler til syvende og sist om å endre garderobene til folk flest, sier Refvik.

EU snur opp ned på klesbransjen

Hun forteller at EU har laget en tekstilstrategi som i praksis kommer til å snu opp ned på dagens klesbransje.

– I løpet av 7 år må vi som bransje endre hvordan vi designer, produserer, bruker og ombruker klær. Hvis ikke får vi ikke lov til å selge klærne våre i Europa. For å få fart på utviklingen trenger vi kunder som pusher oss i riktig retning. Det håper vi samarbeidet med Switch skal bidra til.

Redaksjonell satsing på bærekraftig mote

Utover høsten skal Switch bygge opp en redaksjonell satsing på bærekraftig mote. 

– Det er ikke mye som er like viktig for identiteten vår som klærne vi har på oss. Folk vil kle seg opp med god samvittighet. De blir frustrert og forbanna når de finner ut at selskaper ikke leverer på grunnleggende krav til klima, miljø og menneskerettigheter, sier Preben Carlsen, ansvarlig redaktør i Switch. 


Motebransjen har fått mye tyn for manglende fokus på klima, miljø og arbeidsforhold de siste årene. Samtidig glimrer de konkrete løsningene ofte med sitt fravær i mediedekningen av bransjen. Dermed blir det vanskelig for folk å vite hva de faktisk kan gjøre for å bidra til å løse problemene de leser om. 

– Resultatet blir en slags kollektiv handlingslammelse som bremser utviklingen. Samarbeidet med NF&TA gjør at vi kan oversette storpolitikk, klima- og bransjeutfordringer til konkrete konsekvenser for vanlige folks garderobe – og på den måten engasjere våre lesere til å delta i utviklingen av en bærekraftig klesbransje, sier Carlsen.

Flere saker