– For ti år siden kunne jeg laget en kolleksjon av resirkulert plast med en merkevare. Det hadde jeg ikke gjort i dag. Jeg har blitt ganske streng og vil helst ikke gjøre samarbeid som leder til unødvendig ressursbruk, sier Jenny Skavlan.
Influensere får ofte kritikk fordi de pusher usunne forbruksvaner, kroppsidealer og bidrar til økt sosialt press. En undersøkelse fra Ipsos viser at nesten 2 av 3 mellom 8 og 19 år følger influensere i sosiale medier – og mange lar seg påvirke. Over halvparten har engasjert seg i en sak fordi noen de følger har snakket om den og 1 av 3 har kjøpt et produkt de har reklamert for.
Ekspertene anbefaler: Følg positive forbilder.
Les hele saken her
– Må henge med på dramaet
Hedvig Nygård-Hansen (16) har en gjennomsnittlig skjermbruk på fem timer om dagen. Hun har testet ut de fleste sosiale mediene.
– Jeg kommer ikke på noen av mine venner som ikke er på en eller annen app i sosiale medier. Henger man ikke med på trendene som strømmer på TikTok, eller dramaet på Instagram, kan det være lett å føle seg litt utenfor og ekskludert, sier hun.
Selv om Hedvig Nygård-Hansen bruker mye tid på sosiale medier, har hun slettet TikTok og tatt grep for å få bedre kontroll over hva hun blir eksponert for.
– TikTok er utrolig avhengighetsskapende og jeg har tatt et valg om å slutte å følge de influenserne som jeg merker påvirker meg negativt. Jeg vil heller bruke tiden min på de som gir meg noe, sier hun.
Før var det ekkelt å kjøpe brukt
Jenny Skavlan er en av dem som har inspirert Nygård-Hansen til å endre forbrukervaner. Hun har gått fra fast fashion og Shein til second hand og Tise.
– Før var det litt ekkelt å kjøpe klær andre hadde brukt før meg, men nå har det blitt kult. Å handle brukt er noe de aller fleste gjør. Samtidig tror jeg flere har blitt mer klimabevisste når de handler, fordi det har blitt en såpass så stor del av hverdagen vår, sier hun.
Gjør det ikke for å være flink pike
Jenny Skavlan synes det er meningsfylt å være en del av løsningen – og ikke problemet
– Jeg kommuniserer ikke disse tingene for å være flink pike, men fordi jeg oppriktig mener man kan ha det gøy med klær, være kreativ og spare penger på å velge bedre alternativer, sier Jenny Skavlan.
– Hvor bevisst er du på din egen innflytelse?
– Jeg er svært bevisst på alt jeg legger ut. Selvfølgelig av hensyn til alle som følger meg, men også fordi drivkraften min er å inspirere og engasjere folk til å teste alle de nydelige alternativene til fast og ultrafast Fashion.
Ser at de ikke mener det
For øyeblikket bruker Hedvig Nygård-Hansen mest tid på Mathilde Gøhler, en dansk modell og influenser som deler hverdagslige bilder og historier i sosiale medier.
– Det var i utgangspunktet her jeg fikk min lidenskap for fotografering, klær og mote. Derfor ser jeg veldig opp til henne, og hun inspirerer meg på mange måter.
Hedvig Nygård-Hansen legger ikke så godt merke til at influensere får betalt for å reklamere for produkter.
– Jeg merker overraskende lite til det. Kanskje jeg prøver å stenge det litt ute, fordi jeg er mer bevisst på hva jeg ønsker å bruke pengene mine på – og ikke. Jeg gjør heller research så jeg ikke ender opp med å bruke pengene mine på unødvendige ting.
Kinesiske Shein markedsfører billigmote til 400.000 norske barn på TikTok
Les hele saken
Hedvig Nygård-Hansen mener det skinner gjennom hvis en influenser kun markedsfører et produkt for å tjene penger på det.
– De som bare reklamerer for et produkt snakker ofte raskt gjennom videoen. Akkurat som det haster og de helst vil bli ferdig med det. Da får man inntrykk av at produktet kanskje ikke er så bra som de sier.
– Har vært viktig å lage verktøy
Jenny Skavlan opplever nærmest daglig at folk sender henne meldinger eller stopper henne på gata for å fortelle at de har oppdaget bruktklær eller prøvd å sy.
– Jeg er drevet av å gi folk konkrete verktøy som gjør det morsommere og enklere å endre forbruksvaner. Så det ikke bare blir prat fra min side. Derfor har det vært viktig å være med å lage gjenbruksappen Tise og Fæbrik, som lærer folk å sy. For vi trenger digitale verktøy som gjør det mer tilgjengelig.
Hun forteller at hun har endret seg i takt med at vi som samfunn har fått mer kunnskap om hva som er bærekraftig – og ikke.
– Det er svært sjelden jeg får henvendelser fra fast fashion selskaper. Jeg tror de skjønner at den døra er lukket.
– Det er ikke bra for huet
Selv om sosiale medier er viktig i jobben til Jenny Skavlan, er hun ikke bare positiv til hvordan de påvirker oss.
– Jeg er mest bekymret for hvor selvbevisst man blir og hvor drevet man blir av andres bekreftelse. Når man er barn og ungdom burde man være fri for den graden av blikk og bedømming av egen person og utseende. Det usympatiske som kan dukke opp hos folk, når man ikke står ansikt til ansikt, er det også brutalt at barn og unge må føle på, sier Jenny Skavlan, som selv prøver å begrense tiden hun bruker i sosiale medier.
– Jeg sliter med det, men merker det ikke er bra for huet og selvfølelsen.