Menneskelige perspektiver på globale problemer – og hva som skal til for å løse dem.

– Jeg manglet klær som jeg kunne føle meg uanstrengt fin i

Av: Jules Reitan
Anette Miwa Dimmen var så lei av at de mest komfortable plaggene var de kjipeste i garderoben at hun startet sitt eget klesmerke.


For å redusere klimautslippene fra moteindustrien må vi må handle mindre og sjeldnere, i tillegg til å ta vare på det vi allerede har, men vi kommer ikke til å slutte å handle. Derfor er er det viktig at det vi faktisk kjøper lages av bedrifter som skaper positive ringvirkninger.

Oppdag norsk er en spalte som løfter frem nye, norske motebedrifter som satser nytt på bærekraftige løsninger. På den måten gjør vi det litt enklere for deg å oppdage flere favoritter og ta bedre valg når du trenger noe nytt.

 – Jeg følte jeg manglet en type klær som jeg kunne føle meg uanstrengt fin i – fri til å være på lag med kroppen etterhvert som den endrer seg med tanke på alder, livssituasjon og syklus.

Det norske klesmerket AWAN ble startet i 2018, etter at Anette Miwa Dimmen hadde sett seg lei av at de mest komfortable plaggene gjerne var de kjipeste plaggene i garderoben.


Komfy og chic

– Jeg vil at folk skal føle seg frie og uanstrengt vakre i seg selv når de bruker klærne våre. At klærne føles som en naturlig del av deg, og ikke noe man må kle seg opp i. Det blir ikke lenger noe man må kle seg ut i, men en naturlig del av deg.

I følge en undersøkelse AWAN gjorde i oppstarten fant de ut at 9 av 10 kvinner skifter klær det øyeblikket de kommer hjem for å være mer komfortable, men 80 prosent var ikke spesielt fornøyd med det de skiftet til.

– Folk bruker mest penger på festklær som blir hengende i skapet mesteparten av tiden, noe som er grunnen til at kvinner kun bruker 20 prosent av garderoben. Dette synes jeg var en svært interessant konflikt; at de klærne vi faktisk lever i hver dag – de har vi ikke nødvendigvis et godt forhold til.

Lytter til kundene

AWAN jobber aktivt med å analysere informasjon fra sin kundegruppe, blant annet gjennom en digital datadreven businessmodell. Det gjør det mulig å minske overproduksjon og avfall i verdikjeden fordi de har oversikt over alle ledd. De gjør ulike rapporteringer på kundeoppførsel, i tillegg til at de kommuniserer med kunder gjennom polls på sosiale medier.


– Det handler om å ha en god nok plattform til å samle data og ha dialog, altså en tett feedback loop med våre kunder for å forstå hvem de er, hva de vil ha og hvordan klærne våre oppleves, slik at vi hele tiden kan forbedre produktene. Vi bruker informasjonen til å bli mer treffsikre på det vi produserer. 

Naturlige tekstiler

Dimmen forteller også at de nesten utelukkende bruker naturlige tekstiler som tencel™ jersey, noe som gagner miljøet, og som egner seg godt til de minimalistiske og komfortable plaggene. 

– Vi er en av de få aktørene som jeg kjenner til som baserer konseptet nesten utelukkende på tencel jersey. Dette er en 100 prosent bionedbrytbar naturlig tekstil fra trefiber, som er optimalisert på et nano nivå for å bli mer “performance-based”. Det gjør den også mer pustende og holdbar enn andre delikate naturfibre.

Flere saker