Menneskelige perspektiver på globale problemer – og hva som skal til for å løse dem.

Nå kan du prøve klær med mobilen

Walmart tar i bruk kunstig intelligens og AR-teknologi for å gjøre prøverommet digitalt. – Hensikten er å selge mer, sier norsk moteekspert.


Walmart satser tungt på teknologi for å bli en motedestinasjon på nett. Nå har de utviklet et digitalt prøverom som gir kundene muligheten til å prøve over 270.000 ulike plagg på sin egen kropp – bare ved hjelp av mobilen.

– Vi gjør online shopping til en mer inkluderende, engasjerende og personlig opplevelse som i større grad gjenspeiler hvordan det er å handle i fysiske butikker, sier Denise Incandela, Executive Vice President, Apparel and Private Brands i Walmart.

Slik virker det digitale prøverommet 

Når kundene har funnet et plagg de liker i nettbutikken, trykker de på «Try it on» og tar et bilde av seg selv med mobilkameraet. Resten ordner teknologien. Ved hjelp av avanserte algoritmer og maskinlæringsmodeller, som opprinnelig ble utviklet for å gi nøyaktige gjengivelser av landskapstypografi i kart, får kundene opp et realistisk bilde som viser hvordan klesplagget vil se ut på deres kropp. 

– Dette vært en gimmick som har slått an siden filmen Clueless på 90-tallet, hvor hovedpersonen har et dataprogram som setter sammen antrekk på en virtuell avatar. Hvis kunden blir fornøyd også etter at de har kjøpt produktene, kan dette bli en suksess for Walmart, sier Gisle Mariani Mardal, Head of Innovation i NF&TA.

Løser ikke bærekraftsutfordringene til netthandelen

Mange nettbutikker har fått kritikk for å stimulere til overforbruk, impulskjøp og for returandeler opp mot 50 prosent. Det fører til store utslipp fra transport og at tonnevis med klær blir kastet eller brent, fordi nettbutikkene mangler et godt system for å håndtere returnerte varer. 

– Vil personaliseringsløsninger, som den Walmart har utviklet, bidra til å løse bærekraftsproblemet til nettbutikkene? 

– Hensikten er å selge mer klær. Når vi vet at den store utfordringen i motebransjen er at vi produserer for mye, tror jeg ikke denne type teknologi nødvendigvis fører til mer bærekraftige løsninger. Men teknologien kan brukes på andre måter, særlig i designprosessen. Her tror jeg det kan være et verktøy for å utvikle mer skreddersøm, bedre produktutvikling og kvalitet, så det kan ha en oppside når det kommer til bærekraftig produksjon, sier Mariani Mardal. 

Han forteller at passform og kvalitet er de to viktigste faktorene for å avgjøre om et plagg får større bruksverdi.

– Ved å prøve klær digitalt vil ikke kunden kjenne hvordan plagget føles på kroppen. Derfor tror jeg ikke dette nødvendigvis fører til lenger levetid. Hvis produktet blir bedre tilpasset kroppen i designfasen, kan det hende, men det har vi ingen bevis for i dag. 

Gisle Mariani Mardal er Head of Innovation i NF&TA. Foto: NF&TA.

– Er det et marked for denne type løsninger i Norge?

– Vi så at Varner Gruppen sin kampanje om digitale klær slo godt an internasjonalt for noen år siden, men jeg kjenner ikke til at konseptet blitt videreutviklet, sier Gisle Mariani Mardal.

Flere saker