Menneskelige perspektiver på globale problemer – og hva som skal til for å løse dem.

– Skal vi klare å endre hele bransjen så må det kraftigere reguleringer til, helst både pisk og gulrot

Skrevet av: Jules Reitan
Oslo Runway tar grep som vil endre rammene for norsk design.

For noen uker siden ble det kjent at Oslo Runway får ny head of fashion. I lys av endringene har vi snakket med Elin Carlsen, CEO i Oslo Runway, og Sunniva Hartgen, ny Head of Fashion, om hvordan de vil møte stadig nye krav til klima- og bærekraft i de kommende sesongene.

– EU sin nye tekstilstrategi kommer til å snu hele bransjen på hodet, og takk for det. Tekstilindustrien er en av de industriene som ikke har vært så strengt regulert tidligere og jeg mener bestemt at skal vi klare å endre hele bransjen så må det kraftigere reguleringer til. Helst både pisk og gulrot, sier Elin Carlsen, CEO for Oslo Runway.

Oslo Runway innfører minimumskriterier

I samarbeid med Norwegian Fashion Hub og Copenhagen Fashion Week, innfører Oslo Runway minimumskriterier for merkene som skal vise sine kolleksjoner i 2023. Dette er de samme bærekraftstiltakene som allerede gjelder for moteuka i København.

– Minimumskriteriene dekker feltene strategisk retning, design, smarte materialvalg, arbeidsvilkår og forbrukerinvolvering. I tillegg er det et eget kriteriesett som går på arrangementet som en helhet. Det er ikke perfekt, men det er en veldig god start!

Elin Carlsen, CEO Oslo Runway. Foto: Oslo Runway.

Over de siste sesongene har Oslo Runway tatt intitiativ til panelsamtaler, pop-ups og eventer med fokus på å fremme bærekraft i motenorge.

– Jeg tror det er viktig å ikke bare snakke om sosialt ansvar og materialer med lavere klimapåvirkning innen mote. Vi må også bedre forstå forbrukskulturen vi er en del av og vår bruk av klær som identitetsskapere.

– Hvorfor er det blitt sånn at vi i gjennomsnitt har 359 plagg i skapet og mange allikevel føler at de aldri har noe å ha på seg?

– Jeg vil slå et slag for at hele motebransjen må ned i tempo. Vi må koble oss av hypen om konstant fornyelse drevet av ukentlige nyheter og trender. I tillegg må vi få en mer sakte tilnærming til mote.

Tidløst design

Oslo Runway er en visningsarena som fremmer både godt etablerte, og nye designere i norsk motebransje. Det er også en kilde til design som er produsert for å vare lenge.

– Norske designere og merker som viser under Oslo Runway lager kolleksjoner av høy kvalitet i et varig design. Dette er et godt utgangspunkt for å kunne være en del av den nye ombruksøkonomien som EU ønsker å legge til rette for.

– Moteindustriens største kilde til klimagassutslipp kommer i fra produksjon, det å lage alle klærne vi kjøper. For eksempel så rapporterer motemerket Ganni om at 81,93 prosent av utslippene deres kommer fra produksjon. Da sier det seg selv at den raskeste måten å få ned utslippene våre på er å kjøpe mindre nye klær og bruke tingene vi allerede eier mye mer.

Nye tider – nytt fokus

Med en verden i enorm endring opplever Carlsen at flere som jobber med mote ønsker å bidra til positive endringer. Sunniva Hartgen er et av de nyeste tilskuddene i Oslo Runway-teamet. Carlsen tror at hennes erfaring vil bidra med en bærekraftig tilnærming som går hånd i hånd med designkvalitet.

– Hun er ærlig og tør å snakke om mye av det som kan føles dobbeltmoralsk i bransjen. I tillegg brenner hun veldig for å løfte frem nye up-and-coming designere, slik som også Ditte Kristensen (red.anm: medgrunnlegger av moteuka) har gjort. Sunniva er også, som mange andre i dag, opptatt av at de vi løfter frem på plattformen skal ha en bærekraftig tilnærming til design- og produksjonsprosessen, sier Carlsen.

Sunniva Hartgen, Head of Fashion. Foto: Foto: Oslo Runway.

Hartgen har lenge jobbet med en bærekraftig profil som stylist og kreativ konsulent. Som en del av Oslo Runway ønsker hun være med på å fremme en større bredde av norsk design.

– Vi planlegger et nytt visningskonsept for up-and-coming designere, for nå har vi allerede en arena med talentprisen for studentene og hovedvisningene med etablerte merker, sier Hartgen.

– Som jeg har nevnt tidligere har vi utrolig mye spennende som beveger seg innenfor kles-, tilbehør- og smykkedesign, og det er viktig at vi som visningsarena dekker hele spekteret.

Flere saker