Hyppig lansering av nye trender, et par nupper og litt mangel på kreativitet, er noen av faktorene som får oss til å tenke at klærne våre mister sin verdi over tid.
– Man hører ofte “bare kvitt deg med alle plaggene dine”, men det trenger du ikke. Du kan pakke det ned for å ta vare på det, og så kanskje du får lyst til å bruke noe av det siden. På den måten kan du shoppe hos deg selv i stedenfor i butikken, men det forutsetter at du tar vare på tingene dine, og ikke pakker det ned krøllete i en søppelsekk.
– Jeg kan se kjerring ut en dag, rocka den neste og så kan jeg være søt eller sexy en annen dag. Jeg liker å være mange ulike varianter av meg selv.
Sunniva Hartgen, stylist
Vi lever i et “bruk og kast”-samfunn, hvor mange skifter ut klærne sine oftere enn tannbørsten. I følge Fretex sin bærekraftsrapport fra 2021 har nordmenn i gjennomsnitt 359 plagg i klesskapet, og nesten 80 av dem blir sjelden eller aldri brukt. Det fører til at hver person kvitter seg med 11 kilo klær i løpet av året.
Ingen trend-slave
– Trender driter jeg egentlig litt i. Det er litt feil å si som stylist, men det har aldri interessert meg. Jeg får med meg hva som rører seg i trendbildet, det er en del av jobben, men jeg jobber ikke utifra det når jeg styler. Jeg tenker langsiktig når jeg handler klær både privat og til styling-arkivet fordi jeg vil at klærne skal vare og brukes igjen og igjen. Jeg har fokus på gode kvaliteter, interessante og tidløse snitt og unike plagg.
Sunniva Hartgen jobber med å kle opp norske artister, i tillegg til at hun gjør styling for mange kjente merkevarer. Hartgen har vært opptatt av klær siden hun var liten, men har aldri vært opptatt av å følge trender og er over gjennomsnittet glad i å jakte vintage-skatter.
– Jeg kan se kjerring ut en dag, rocka den neste og så kan jeg være søt eller sexy en annen dag. Jeg liker å være mange ulike varianter av meg selv. Det hender jeg går ut døra og tenker “oi idag ser jeg ut som en 70-åring, pytt pytt da er det vel en 70 åring som liker hvordan jeg kler meg.”
Bryter reglene
Til tross for å være en selverklært sosial introvert er ikke Hartgen redd for å skille seg ut, og mener at folk ikke må overtenke så mye når det kommer til stil. Hun mener at man må tørre å leke seg med ulike elementer.
– Når du leser motesaker så er det så mange regler. “Sånn skal du se ut nå”. «Det her er måten å style blazeren på». Drit i alle reglene. Det begrenser deg. Jeg tror mange er regelryttere, eller synes det er vanskelig å bryte med reglene: “Hvis jeg ikke følger regler, hva kan jeg gjøre da?” Da tenker jeg bare – hva har du lyst til?
– Ikke lås deg til at noe fungerer til bare en ting. At et mønster ikke fungerer med en spesifikk farge for eksempel. Jeg slenger stort sett bare på meg noe, men det må jo ha en viss symmetri i hodet mitt, enten det gjelder farge eller en billedlig balanse i antrekket. Har jeg brede skuldre, må jeg ha noe som snakker lenger nede også. Dette gjør at jeg ofte kan bruke ting om igjen, fordi jeg låser meg ikke til at noe hører sammen eller ikke.
Invester kun i klær du virkelig liker
Trender kommer og går, så skal vi følge Hartgens råd for å faktisk bruke alt vi har i garderoben må vi heller spørre oss selv “hva er det jeg egentlig liker?”
– Jeg tror mange synes det er veldig vanskelig når de finner en kul jakke de liker, men ikke helt skjønner hvordan den skal passe inn i deres stil. Stil er ikke noe du kjøper deg, det er jo den du er. Du trenger ikke hige etter en spesiell stil, jeg har aldri visst hvilken stil jeg har og tenker det ikke er så nøye, men jeg vet hva jeg liker. Og det du liker er jo stilen din.
Enkle triks
Hartgen mener at folk flest trenger mer kunnskap om hvordan man tar vare på plaggene sine, og at selv de enkle tingene kan utgjøre en stor forskjell.
– Vask det riktig, heng opp det som bør henges og brett det som bør brettes. Bruk nuppefjerner og steam klærne dine i ny og ne. De færreste steamer klærne sine, men en jakke som er nysteamet ser mye bedre ut, og vil gjøre at du føler deg mye freshere.
– Man kan også tweake og endre på ting. For eksempel kan du klippe til en bukse, i tillegg til at en skjorte kan knytes og kneppes på mange måter. Det er også mye tilbehør du kan bruke for å endre på et plagg eller en look.
De fleste av oss er programmert til å ta vare på dyre plagg, mens de rimeligere plaggene er det ikke så farlig med fordi de er lettere å erstatte. Her mener Hartgen at det må en holdningsendring til.
– Selv om det er et billig plagg, bør du ta vare på det som om det er dyrt. Når du kjøper ren polyester, som har dårlig kvalitet, kan du fortsatt ha det i mange år.
Selv om tipsene er ganske enkle er det de færreste som følger de. Hartgen mener at tilgjengelighet har alt å si.
– Å ha en klesrulle, steamer osv lett tilgjengelig vil gjøre det mer lavterskel å bevare garderoben. Du kan enkelt steame et plagg kvelden før dersom du vet hva du skal ha på deg, så slipper du å tenke på det i morgen.
– Hva tror du er hovedproblemet med at folk kjøper nytt hele tiden?
– Det er mangel på informasjon og kunnskap. Også fra foreldre fra tidlig av, jeg håper gjenbruk kan være et naturlig tema på hjemmebane også. Hadde folk flest visst hvordan det ligger an med fast fashion, så hadde det nok vært mer lavterskel med for eksempel Tise og Finn. Jeg har dog på følelsen at det kommer seg, men holdningsendringer tar tid.
– Som stylist har jeg et ansvar for hva som blir vist i moteseriene. Her har jeg noen ganger muligheten til å bruke vintage og gjenbruk, og moteserier er gjerne et salgstriks så folk ønsker ofte plaggene som blir brukt. Da sier det seg selv at det blir vanskelig for leseren å få tak i disse plaggene, men kanskje det kan inspirere til selve jakten?
– Det er også veldig lett å få tak i fine brukte klær. Brukte klær trenger ikke være vintage. Du trenger ikke bli helt pinup. Jeg tror mange tenker “Jeg har ikke en vintage stil, så det passer ikke”, men det er ikke det det handler om. Plagg jeg for eksempel synes er enklest å finne vintage i gode kvaliteter og ulike varianter, er jakker, kåper og frakker.
Brukt klær må bli mer tilgjengelig blant unge
Veldig mange, særlig unge, blir påvirket av sosiale medier som Tiktok til å handle fast fashion.
– De fleste kids vil bare passe inn, så dersom flertallet handler på Zara og Gina Tricot, da gjør jo de andre også det.
Minst 50 prosent av klesskapet til Hartgen består av second hand og vintage. Hun mener dette må bli en mer naturlig og utbredt del av kulturen vår.
– Jeg tror brukt-klær må gjøres veldig tilgjengelig og virke fristende. Det er banalt enkelt, men jeg tror ikke nødvendigvis at å vise de en dokumentar om klesindustriens kirkegårder kommer til å endre holdningene alene. Fæbrik og Jenny Skavlan bidrar til å gjøre gjenbruk tilgjengelig ved å sy om og bruke ting man allerede kanskje har i skapet. Vi må fortsette å bruke sosiale medier for å få flere folk til å snakke om gjenbruk, så det blir mer naturlig og vanlig.
– Fast fashion kjedene og flere butikker burde ha en egen gjenbruks-avdeling, mange har allerede tilbudet for eksempel Polarn og Pyret – og det synes jeg er drit bra. Særlig for barneklær som i perioder brukes lite eller ikke i det hele tatt.