Menneskelige perspektiver på globale problemer – og hva som skal til for å løse dem.

– Utvalget for menn er litt skrantent

Skrevet av: Preben Carlsen
Det er ikke lett å være mann og velge brukt. Kun 1 av 6 klesplagg på bruktmarkedet er herreklær.

Klesmarkedet for nye klær er over tre ganger så stort for kvinner som for menn. Når klærne skal selges brukt blir utvalget for menn halvert.

Switch har gjort en stikkprøve på Finn.no og nettbutikken til Fretex. Tallene viser at 69 558 av 426 277 klesplagg som ligger ute for salg er herreklær, mens kvinner kan velge blant hele 356 719 plagg. Det betyr at utvalget av brukte klær for menn kun er 16,3 prosent av det som er tilgjengelig for kvinner. 

 – Utvalget for menn er litt skrantent. I hvert fall i de butikkene hvor det både er herre- og dameklær. Der merker man at det er stor forskjell, sier Mathias Holtmon (26). 

Switch møter ham i Fretex Arkivet i Universitetsgata, hvor han er på jakt etter brukte klær, sammen med kompisen Alexander Araya (23). Han har kun kjøpt brukte klær de siste 5 årene. 

– Det faller meg ikke inn å kjøpe noe nytt, sier Araya. 

– Hvorfor ikke?

– Jeg har ikke penger til det.

Alexander Araya. Foto: Preben Carlsen.

– Er brukte klær mye billigere?

– Det spørs litt hva man vil ha, men som regel er hverdagsplagg billigere når de er brukt. Er man ute etter merkeklær, så blir det fort ganske dyrt, men som regel er det alltid billigere med brukt enn nytt, sier Holtmon.

En del av forklaringen på det dårlige utvalget av brukte herreklær, er at flere menn enn kvinner bruker opp klærne, før de kjøper noe nytt. I en fersk undersøkelse gjennomført av Opinion for NF&TA, sier halvparten av mennene at grunnen til at handlet klær sist, var at de måtte erstatte noe som var ødelagt eller utbrukt. Kun 1 av 4 kvinner sier det samme. 

I mange år har secondhand-markedet fokusert på skattejakten på de unike klesplaggene. Det appellerer ikke til de mannlige kundene. 

Bruktmarkedsundersøkelsen til Finn viser at 32 prosent av mennene synes det er vanskeligere å kjøpe brukt enn nytt, mens kun 22 prosent av kvinnene, sier det samme. 

Mathias Holtmon  (26)

– Det mest irriterende er når man endelig finner noe, og det ikke passer. Da blir det jo helt ubrukelig, for det er ofte bare ett plagg av hver. 

Mathias Holtmon (26)

– Dette kan både handle om at utvalget er mer mangelfullt, men også selve kjøpsopplevelsen. Det er noe av det vi jobber med å endre gjennom å ta bort barrierer for brukthandel. Vi må gjøre det like enkelt å velge brukt fra Finn gjennom Fiks ferdig som å handle nytt fra en nettbutikk, sier Kathrine Opshaug Bakke, direktør for Finn Torget. 

Kathrine Opshaug Bakke. Foto: Finn.

Hun mener enkelhet er viktig for å få flere menn til å kjøpe og selge brukt, og får støtte av Hilde Kjønstad, som er leder for Fretex Miljø. 

– Gutta vil ha det enkelt. De vil ikke ha miks og match, men klær sortert på kategori, farger og størrelser. De vil handle effektivt og vi selger best av blå gensere, grå t-skjorter og helt vanlige jeans til gutter og menn. 

Fretex Arkivet i Universitetsgata i Oslo har samlet basisplagg for herrer på ett sted. Foto: Preben Carlsen.

Bruktmarkedsundersøkelsen til Finn viser at langt færre menn enn kvinner selger klærne sine brukt, når de er ferdige med dem selv.

– Bare 11 prosent av mennene sier at de selger klærne sine brukt. Det er også langt færre menn enn kvinner som velger å gi bort klærne sine til veldedige formål eller venner. Dessuten sier hele 64 prosent av mennene sier at de ikke har kjøpt brukte klær, mot 37 prosent av kvinnene, sier Opshaug Bakke.

De siste årene har Tise etablert seg som en stor aktør for brukt mote – og det er særlig unge kvinner som har lagt sin elsk på den digitale markedsplassen. Hele 80 prosent av brukerne deres er kvinner – og det er også kvinnene som bruker plattformen mest aktivt. Under 1 av 10 annonser er merket for menn, mens 20 prosent er merket “unisex”. 

Sigrun Stenseth. Foto: Tise.

 Sigrun Stenseth, markedssjef i Tise Norge, sier de har hatt kvinner som sin prioriterte målgruppe frem til nå. 

– Det er kvinner som både handler og selger mest brukt, men vi ser en positiv utvikling hos menn og vil vurdere å satse mer på mannlige konsepter i fremtiden. 

Tilbake i Fretex-butikken i Oslo leter Mathias Holtmon fortsatt etter klær som passer. 

– Synes du det er lett å finne brukte klær? 

– Det er lettere å finne ting på nett enn i butikk. Ofte må man lete veldig mye for å finne noe man liker. Det er mye brukte klær, men det er ikke alt som faller i smak, sier Holtmon.

Mathias Holtmon. Foto: Preben Carlsen.

– Det mest irriterende er når man endelig finner noe, og det ikke passer. Da blir det jo helt ubrukelig, for det er ofte bare ett plagg av hver. 

– Det er typisk for bukser. De er alltid veldig store i livet – og korte i beina, sier Alexander Araya.  

Fretex er den eneste organisasjonen som sorterer innsamlede klær i Norge. I 2020 gikk over 1100 tonn med tekstiler gjennom deres sorteringsanlegg, som leverte ut 636 000 klesplagg til Fretex-butikkene rundt i landet.

– Fretex sitt sortiment er basert på donasjoner. Vi erfarer at det herretøyet vi får donert er mye mer slitt enn dametøyet. Samtidig er andelen herretøy vi får donert lavere enn andelen dametøy, sier Kjønstad. Tallene til Finn.no bekrefter inntrykket. 

Hilde Kjønstad. Foto: Kristianne Marøy/Fretex.

– Det er både færre menn enn kvinner som velger å selge klærne sine brukt når de ikke trenger dem lengre, og en større andel som kastes i søpla. Det kan være tegn på mindre bevissthet rundt å gi klærne et lengre liv, men også at klærne faktisk er utslitte når de velger å kvitte seg med dem, sier Opshaug Bakke. 

– Det er helt klart flest damer som handler brukte klær hos oss, men vi har like mange menn innom butikkene våre som handler brukte bøker, multimedia, elektriske artikler, sportsutstyr, instrumenter og kunst. Butikkene melder om at vi kunne ha solgt mye mer klær til menn, om vi hadde hatt flere t-skjorter, gensere, bukser og yttertøy – så vi ønsker oss flere donasjoner fra menn, sier Kjønstad. 

Av klærne Fretex får inn, blir mellom 10 og 20 prosent solgt i Norge. Resten blir sendt til sorteringsanlegg i utlandet. Inkluderer man alt som samles inn av brukte klær i Norge, blir hele 97 prosent sendt ut av landet.

Kun tre prosent legges ut for salg i norske butikker. Det betyr at store mengder herreklær forsvinner ut av landet, uten at norske menn får muligheten til å bruke dem på nytt. 

– Har dere vurdert å innføre kjønnssortering når dere samler inn klærne? Kunne ikke en rosa og blå pose gjort det enkelt å sortere ut flere herreklær til butikkene? 

– Det har vi ikke tenkt på, men vi har stort fokus på å sortere ut så mye herretøy som mulig. Det går ikke en eneste skjorte gjennom sorteringsanlegget vårt, som ikke tas ut og selges i norske butikker, sier Kjønstad.  

Selv om menn er flinke til å bruke opp hverdagsklærne sine, er det mange som leverer inn penklær av høy kvalitet. 

– Det vi får inn av ekstremt god kvalitet er dresser, slips og kontorskjorter. Her kan våre kunder virkelig gjøre gode kupp, sier Kjønstad. 

For Alexander Araya er det ikke penklær som står på handlelista denne gangen, så han er forberedt på å fortsette jakten på brukte klær når han kommer hjem på nett. 

– Man må følge med på sosiale medier hvis man ser etter noe spesielt, hvis ikke må man ha flaks og en god dag.

Flere saker