Menneskelige perspektiver på globale problemer – og hva som skal til for å løse dem.

– Når kjendiser får hat for å gå med klær fra Balenciaga har selv motebransjens største provokatør gått for langt


Kommentaren er skrevet av Preben Carlsen. Den gir uttrykk for skribentens meninger.
Balenciaga tar i bruk barn, kosedyr og bondage for å selge klær. Nå slår internett tilbake.

Motebransjen har alltid provosert for å vekke oppmerksomhet. Mange har brukt kritikk som verktøy for å bygge merkevare, få PR og medieomtale. De siste årene har Balenciaga tatt posisjonen som catwalkens enfant terrible. Provokasjon har vært deres viktigste verktøy. 

Ødelagte joggesko til 19.000 kroner

De terget IKEA ved å gjenskape den blå handleposen som et luksusprodukt, provoserte husmødre og -fedre ved å redesigne Crocs med høye hæler og hisset på seg miljøbevegelsen da de solgte ødelagte joggesko for 19.000 kroner.


Med sin siste kampanje har Balenciaga fyret opp prinsesse Madeleine av Sverige. 

«Jeg er sjokkert og forbannet over at barn blir brukt i motereklame på en seksuell måte. Bruken av «bondage bears» er en direkte referanse til seksualisering av barn og den pedofile verden. Det er IKKE ok og vi må ta et sterkt standpunkt mot selskaper som søker profitt fra slike bilder», skrev prinsesse Madeleine på Instagram.

 

 
 
 
 
 
Se dette innlegget på Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

Et innlegg delt av Princess Madeleine of Sweden (@princess_madeleine_of_sweden)

Barn, kosedyr og bondage

Bakgrunnen er Balenciagas siste provokasjon. Med tittelen «The Gift Collection» har luksusmerkevaren laget en kampanje med bilder av små barn og det som ved første øyekast ser ut som kosedyrene deres. Når man ser nærmere etter er bamsene kledd opp med lakk, lær, nagler og nettingstrømper – dessuten er bamsene egentlig vesker som er laget for voksne. 

Å koble barn, kosedyr og BDSM, som står for bondage, dominans, sadisme og masochisme, i en reklamekampanje, er å be om bråk. Som så mange ganger før, var det nok bråk Balenciaga ville ha, men denne gangen ble det for bråkete – selv for en profesjonell provokatør.

Internett strikes back

Bråket startet i det små da Brittany Venti la ut en video om Balenciaga-kampanjen på TikTok. Noen timer senere twitret Youtube-kommentatoren Shoe0nHead om filmen. Så gikk kritikken viralt. Det førte til en nyhetsstorm på Fox News, som spilte på lag med velkjente Qanon-konspirasjoner om pedofili og barnemishandling blant mennesker med makt.


Konspirasjonsteoriene er særlig utbredt blant høyreekstreme – og nå fikk de vann på mølla. Tweeten til ShoeOnHead, avslørte nemlig en ny detalj. Et av bildene har noen dårlig skjulte dokumenter i bakgrunnen – og zoomer man inn ser man at de er rettsdokumenter om virtuell barneporno.

Får støtte fra Ye – slaktes av Kim Kardashian

Dermed var shitstormen i gang for alvor. Kritikken haglet og konspirasjonsteoriene ble drøyere. Den eneste støtteerklæringen Balenciaga fikk var fra Kanye West, eller Ye, som han har begynt å kalle seg. 

«I stand by Balenciaga and denounce all witch hunts and I cancel cancel culture. Ending trafficking doesn’t start or end with a fashion campaign», skrev han på Twitter, få dager etter at Balenciaga hadde avsluttet samarbeidet med ham, fordi han har gitt uttrykk for antisemittiske holdninger og nazi-sympatier.

Ye var, med andre ord, neppe drømmekandidaten til Balenciaga når de trengte noen til å gå i krigen for seg. En støtteerklæring fra hans tidligere kone, ville nok vært mer populært, men Kim Kardashian var heller ikke blid.

Foto: Instagram: @Kimkardashian

«Som mor til fire ble jeg rystet av de forstyrrende bildene. Sikkerheten til våre barn må være det viktigste. Ethvert forsøk på å normalisere misbruk av barn bør ikke ha noen plass i samfunnet vårt», skrev hun på Instagram.

Ga reklamebyrået skylda

To dager senere trakk Balenciaga kampanjen og publiserte en unnskyldning. I stedet for å påta seg ansvaret for kampanjen selv, valgte de å skylde på reklamebyrået de brukte for å lage den. Først truet de med å saksøke dem, men noen dager etter trakk de trusselen tilbake. Nå sitter de stille i båten og håper at det går over.

Foto: Instagram @Balenciaga

Selv om det verste medietrykket er i ferd med å gi seg, fortsetter konspirasjonsteoriene å rulle i sosiale medier. Det er ille nok for Balenciaga, men det som svir mest er nok at superstjernene, som har vært Balenciagas viktigste salgsplakater, nå får så hatten passer hvis de går i klærne deres.

«Persona non grata» på den røde løperen

Kjendiser som kler seg med Balenciaga blir nå utsatt for hat fra fans og beskyldt for å ikke ta avstand fra barneporno. Dermed har Balenciaga gått fra å være en «enfant terrible» på catwalken til å bli en «persona non grata» på den røde løperen. Det er alvorlig for en luksusmerkevare som lever av kjendiser.

Nå lurer mange på hvordan dette i det hele tatt kunne skje. Selv skylder Balenciaga på sviktende kontrollrutiner og et reklamebyrå som ikke har gjort jobben sin. Dét er en forklaring som det er vanskelig å kjøpe, for er det én ting eksklusive merkevarer vet, så er det at djevelen ligger i detaljene.

Foto: Balenciaga

Da er det enklere å tro at Balenciaga hadde et ønske om å strekke strikken lenger enn noen gang. Provosere mer, for å skape flere og større overskrifter. Bli den aktøren som bryter nye grenser – som driter i gamle tabuer.


At løsningen ble en kampanje med barn, kosedyr og BDSM tyder på at Balenciaga har mistet gangsynet. Oppildnet av egen suksess, kan selvtilliten fort ha gått til hodet på dem. Gjort at jaget på nye provokasjoner har overskygget det faktum at noen ting fortsatt er hellige.

At det ikke er greit å seksualisere barna våre for å selge klær – er heldigvis en av dem.

Flere saker