Kvinner har størst risiko for å havne i utenforskap i Norge. Nesten 50.000 flere kvinner enn menn i arbeidsfør alder står utenfor arbeidslivet. Samfunnskostnaden for det kvinnelige utenforskapet er på hele 104 milliarder i året, ifølge Nasjonalt inkluderingsbudsjett, som er en sammenstilling av tall og beregninger fra SSB, NAV og Oslo Economics, utført av OsloKollega.
– Når mer enn 1 av 7 kvinner i arbeidsfør alder havner på utsiden av arbeidslivet, er det et sterkt signal om at det er behov for å redesigne prosessene i virksomhetene. Vi er nødt til å ta grep for å sikre at vi klarer å løse morgendagens arbeidsoppgaver med de ressursene vi har til rådighet i samfunnet vårt, sier Skjalg Havåg, adm. dir. i OsloKollega.
Arbeidskraftreserve på 621.000 mennesker
Det siste året har både Helsepersonellkommisjonen, Energikommisjonen og Forsvarskommisjonen lagt frem rapporter som viser at Norge har et skrikende behov for arbeidskraft, hvis vi skal klare å omstille samfunnet i møte med eldrebølgen, klimakrisa og krigen i Europa. Allerede i dag mangler norske bedrifter over 50.000 arbeidstakere.
– Tallene viser at vi har en total arbeidskraftreserve på 621.000 mennesker i utenforskapet. Nå er det på tide at vi setter i gang en storstilt mobilisering for å løse de oppgavene samfunnet har behov for i fremtiden, sier Havåg.
Utenforskapet rammer i alle aldersgrupper, og selv blant de yngste mellom 15 og 29 år står 111.000 mennesker utenfor arbeidslivet. Det tilsvarer 1 av 10 personer.
Potensiell inkluderingsgevinst på 162 milliarder
Ifølge tallene utgjør den potensielle inkluderingsgevinsten i Norge over 162 milliarder kroner i året. Samtidig vil økt arbeidsinkludering kunne bli et viktig bidrag til at norske virksomheter får tilgang til arbeidskraften de trenger for å løse viktige utfordringe
– Dette betyr i praksis at verken offentlige eller private virksomheter har råd til å sitte stille i båten, mens de lurer på om en person fra utenforskapet vil passe hos dem eller ikke. Fremover må de selv ta aktive grep for å tilpasse sin virksomhet, så den kan tiltrekke seg folk fra utenforskapet, sier Havåg.