Menneskelige perspektiver på globale problemer – og hva som skal til for å løse dem.

En time hver søndag shopper vi tre ganger så mye som ellers i uka

Hvis du styrer unna netthandel på søndag kveld, er mye gjort for deg som vil unngå impulskjøp.


Klarna har analysert norsk netthandel og funnet ut at nordmenn shopper tre ganger så mye klær, sportsutstyr og skjønnhetsprodukter mellom kl 21 og 22 på søndag kveld som ellers i uka. 

– Helgen er tid for sosialisering. På søndagskvelden har man mer tid til seg selv – og i dette tilfellet nettshopping, sier Martine Carlson, partner i Nudge Lab, som bruker atferdspsykologi som verktøy for å påvirke menneskers atferd. 

Hvis du styrer unna netthandel én time i uka, er mye gjort for deg som vil unngå impulskjøp.
Atferdseksperten: I følge Martine Carlson i Nudgelab skal det ikke mye til for å forebygge mot impulskjøpene vi egentlig ikke trenger.


Legg mobilen i gangen

Hun mener man kan ta enkle grep for å redusere risikoen for impulsshopping på tampen av uka.

– Hvis du vet at du bruker mye tid på å skrolle etter fristende ting når du ligger på sofaen eller i senga, kan du rigge situasjonen rundt kjøp annerledes. Sørg for å legge mobilen ut av synet, så får du den ut av sinn, sier Carlson.

– Mye er gjort hvis du legger mobilen til lading i gangen eller et sted hvor du faktisk må reise deg for å hente den for å kjøpe enda en bukse du ikke trenger.

Vil ha belønning – nå!

I følge Carlson har mennesker en tendens til å velge belønning her og nå – fremfor å
planlegge for det man faktisk trenger. Det kan være en av årsakene til at vi handler mest på søndagskvelden. For å redusere sjansen for at vi tilfredsstiller oss selv med kortsiktige belønninger, kan vi planlegge for det motsatte. 

– Vi må prøve å motvirke her og nå bias og heller prioritere noe som gir gevinst på lang sikt. Når det kommer til planlegging snakker vi i psykologien om implementeringsintensjoner, som er enkle instrukser du lager til deg selv i en bestemt situasjon. Det kan for eksempel brukes til å redusere kjøpepress.

La oss si du skal på helgetur med jentegjengen – og vet at faren for impulsshopping er stor.

– I stedet for å dra på shopping, kan du foreslå at dere skal spise en lang lunsj, gå på museum og gjøre ting som sørger for at du ikke rekker innom alle butikkene hvor du sannsynligvis hadde falt for fristelsen.

– Det handler om å rigge de situasjonene hvor du ellers ville gått på en unødvendig shoppingsmell annerledes, sier Carlson.

Har undersøkt: – Søndag kveld er da de aller fleste nordmenn handler mest på nett i flest kategorier, sier Thomas Elvestad i Klarna.


Små barrierer reduserer sjansen for impulskjøp

I følge Carlson reduserer alle små barrierer sjansen for at man faktisk gjennomfører et impulskjøp. Det er derfor nettbutikkene gjør alt de kan for å gjøre det enkelt å legge ting i handlekurven og klikke kjøp.

– Hvis man ikke lagrer kreditkort-informasjonen i browseren øker friksjonen og det kan sørge for at det blir for mye “hassle” å gjennomføre kjøpet. Et mer drastisk tiltak kan være å slette all internett-historikk, sier Carlson.  


Vær bevisst – velg tidløst

Uavhengig av om du ender med å søndagsshoppe eller ikke, anbefaler Carlson at du er bevisst på hva du kjøper. Bomkjøp gir alltid en dårlig følelse – og risikoen for å velge feil blir mindre når man velger solide og tidløse ting som varer.

En vindjakke på tilbud i viskose i vårens gulfarge, føles kanskje som et godt kjøp her og nå, men sannheten er at den mest sannsynlig er “ut” når du får den hjem på døra. Ved å velge tidløst slipper du det sosiale presset ved å føle at du er “ut” hele tiden – for det er alltid noen som er foran deg i mote-løypa.

– Det er kanskje litt trist å tenke på at verden må være beige, brun, mørkeblå og sort, men det er farger som varer, og som du mest sannsynlig ikke blir lei av over tid, sier Carlson.

I følge tallene fra Klarna liker nordmenn å planlegge for hva de kjøper.

–  Undersøkelser vi har gjort viser at nordmenn primært liker netthandel for å finne lavest pris og researche sine innkjøp, sier Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge.

Flere saker