Menneskelige perspektiver på globale problemer – og hva som skal til for å løse dem.

– Det er vill vest på TikTok

Skrevet av: Preben Carlsen
Foto: Hans Petter Nygaard-Hansen og Lene Elisabeth Eide
Markedsføringseksperter advarer: Mener TikTok-algoritmen er avhengighetsdannende. Nå oppfordrer de til strengere reguleringer.


Over 1 million nordmenn bruker TikTok – og 400.000 av dem er under 15 år.

– Det er vill vest på TikTok. Selv om vi har strenge regler for markedsføring mot barn, klarer jeg ikke å skjønne hvordan norske myndigheter skal regulere det, sier Astrid Valen-Utvik, som er ekspert på sosiale medier.

1 milliard: TikTok passerte 1 milliard månedlige brukere i 2021 etter rekordrask vekst. Kilde: App Annie.

Avhengighetsdannende algoritme

TikTok har utviklet en av de mest avhengighetsdannende algoritmene i verden. I snitt bruker nordmenn nesten en time hver dag på å se på korte videosnutter på TikTok. Det gjør TikTok til en av de mest effektive reklamekanalene i verden. 

Shein bruker TikTok for å selge billigmote til barn

Les saken her


– Det er mye jeg er kritisk til med TikTok, men jeg bruker det ofte selv, fordi algoritmen er så god. Jeg har snakket med mange barn og ungdom om hvordan de bruker TikTok og alle sier det samme: Det tar aldri slutt. De serverer meg bare innhold jeg vil ha – og det klarer ikke Facebook og Instagram å matche. Når algoritmen fungerer så bra som den gjør, er det nesten umulig å slutte, sier Valen-Utvik.

Størst på TikTok: Charli D´Amelio er bare 18 år, men med sine 145 millioner følgere er hun størst i verden på TikTok.

Etablerer sannheter på TikTok

– Hvor påvirket blir barn av å være på TikTok?

– De blir mildt sagt ekstremt påvirket. Sannheter etableres på mange måter på TikTok. I mange tilfeller blir de «plantet» av influencere uten formell kunnskap, som i mange tilfeller kun er ute etter å sjokkere for å «tilfredsstille» algoritmene. På den måten kan de tjene store penger, se bare på kontroversielle Andrew Tate, sier Hans Petter Nygaard-Hansen, ekspert på teknologi og digital markedsføring.

Problemer med tech-gigantene: Hans Petter Nygaard-Hansen mener myndighetene sliter med å håndtere globale teknologiplattformer. Foto: Hans Petter Nygaard-Hansen.


Både Valen-Utvik og Nygaard-Hansen mener mye av markedsføringen som foregår på TikTok er ulovlig, men de tviler på at myndighetene har ressurser til å gjøre så mye med det.

–  Jeg mistenker at verken Norge eller EU har et fungerende regelverk for hvordan man skal gå etter ulovlig markedsføring i en globalisert verden. Derfor tror jeg mange lukker øynene, holder seg for ørene og håper at det skal gå over, sier Nygaard-Hansen.

Bekymret for kinesisk misbruk av norske persondata

Han er spesielt bekymret for hvordan de kinesiske selskapene utnytter persondata til spionasje og statssponsede hackerangrep. 

– TikTok sender over data til kommunistiske Kina. De gir blaffen i menneskerettigheter og vi vet at Kina og Russland står bak mer enn 2/3 av alle statssponsede hackerangrep i verden, sier Nygaard-Hansen.

Han er ikke alene om å bekymre seg for hva som skjer med dataene som samles inn om oss. En undersøkelse fra Medietilsynet viser at 45 prosent av alle nordmenn har opplevd at virksomheter samler inn data som de bruker til kommersielle formål. Det er den digitale utfordringen flest føler seg utsatt for og minst kompetente til å håndtere. 

– Det er for vanskelig og direkte urettferdig å overlate ansvaret for hvordan verden fungerer til hver enkelt bedrift eller individ. Derfor må vi stille hardere krav til reguleringer og forbud fra myndighetene. 

Slik tar du best vare på barna dine på TikTok

Les ekspertenes tips her


Spår et rush av merkevarer på TikTok

Astrid Valen-Utvik mener TikTok har satt i gang en trend vi bare har sett starten på.

– Det er ingen tvil om at Instagram og Facebook prøver å etterligne TikTok. Før har alt vært knyttet opp til hvem du er, hvem som er vennene dine og hvilke bedrifter du følger, men med TikTok fikk vi se en modell hvor det ikke spiller noen rolle hvem du følger – eller blir fulgt av. Det eneste det handler om er at TikTok-algoritmen vil jobbe for å vise deg godt innhold som den tror du liker – og liker du det, så får du mer av det samme.

Foto: Lene Elisabeth Eide.






– Vi har sett eksempler på at kontoer som bare har et par hundre følgere plutselig får mange millioner visninger på sine videoer. Når norske bedrifter skjønner hvordan de kan kommersialisere på dette, tror jeg vi kommer til å se et rush av merkevarer som etablerer seg på TikTok, sier Valen-Utvik.

Switch har stilt spørsmål til Barne- og familiedepartementet, som har ansvaret for å bekjempe markedsføring mot barn, om hva de gjør for å beskytte norske barn mot ulovlig markedsføring på TikTok. Til tross for en rekke purringer har de ikke svart på våre spørsmål.

Flere saker