Menneskelige perspektiver på globale problemer – og hva som skal til for å løse dem.

Se opptak: Algoritme-generasjonen fra Arendalsuka

– Hvordan påvirkes barna våre av å vokse opp i en verden hvor alle konkurrerer om å gi dem mer av det de liker fra før? Se hva ekspertene sier på Arendalsuka.

KLIKK PÅ BILDET FOR Å SE ARRANGEMENTET I SIN HELHET.

Dagens barn og unge er de første som vokser opp i en verden som preges av sømløse, digitale brukeropplevelser som styres av underliggende algoritmer, men hvordan påvirkes egentlig algoritme-generasjonen av at alle konkurrerer om å gi dem mer av det de liker fra før?

Facebook, Google, Amazon, Tiktok og Apple sitter på rundt 30.000 datapunkter på en gjennomsnittlig norsk 12-åring. Det betyr at de vet alt om hva barna våre liker å elske – og elsker og hate. Utstyrt med persondata fra milliarder av brukere, topptrente algoritmer og skreddersydde løsninger har de globale teknologigigantene stor innflytelse på hvilke nyheter vi leser, produkter vi kjøper, debatter vi engasjerer oss i og politikere vi stemmer på.

På Arendalsuka samlet Switch noen av Norges fremste eksperter for å undersøke hvordan algoritmegenerasjonen blir påvirket av at de globale plattformene tar i bruk alle virkemidler for å gi dem mer av det de liker fra før.

I løpet av arrangementet utforsket vi blant annet hvilket ansvar myndigheter, selskaper og medier har for å motvirke polarisering og svekkede forbrukerrettigheter – og vi ser nærmere på ulike løsninger som kan å sikre et godt oppvekstmiljø i en digital virkelighet, hvor mange av de valgene vi pleide å ta selv, blir tatt for oss – av algoritmer vi ikke har kontroll over.

Flere saker