1 av 4 nordmenn gruer seg til jul. Halvparten sier det skyldes dårlig økonomi. Det viser en undersøkelse som Ipsos har gjort for Frelsesarmeen. Samtidig er det mange som jobber hardt for å finne ut hva de skal kjøpe i julegaver til de som allerede har det aller meste fra før.
– I en tid hvor forskjellene i verden vokser er det mange som sliter med fattigdom og nød, mens andre har alt de trenger. Likevel gir vi dem ting de sjelden trenger til jul. Nå har løsningen kommet for deg som ikke vil slutte å gi, men samtidig vil bidra til å gjøre julefeiringen mer rettferdig, sier Aksel Mjøs.
Lar mottakeren velge
I 2019 startet han Gi Gaven Videre, sammen med kona, Kari Mjøs. Nå har de utviklet en løsning som gjør det enkelt å kjøpe digitale gavekort som støtter gode formål og ideelle organisasjoner. I motsetning til de fleste gavekort-løsninger, lar Gi Gaven Videre mottakeren selv få bestemme hva hen vil bruke pengene til.
– De kan velge mellom over 100 formål. Dette er et meningsfylt og bærekraftig gavealternativ til alle som vil gjøre noe godt for verden, sier Mjøs.
6 millioner til gode formål
Siden oppstarten har organisasjonen fått inn over 6 millioner kroner som har gått uavkortet til alle de ulike gode formålene som mottakerne av gavekortene har bestemt.
En viktig del av suksessen til Gi Gaven Videre handler om at mottakeren selv kan velge hvilket formål de ønsker å støtte. I følge Mjøs handler det om at de tar mottakeren på alvor.
– Det ligger en dyp respekt for mottaker i å la henne eller han bestemme hvilket godt formål de vil støtte. Vi får mange sterke historier fra mottakere om det meningsfylte i å få bruke verdien av gaven til å støtte det de brenner for.
Brenner for forskjellige formål
At folk er forskjellige kommer tydelig frem av oversikten over hvilke organisasjoner som har fått mest støtte. Blant de mest populære formålene er aktører som Kreftforeningen, Røde Kors, Barnekreftforeningen, Flyktningehjelpen, Redd Barna, Sykehusklovnene, WWF, Kirkens Bymisjon, Dyrebeskyttelsen, Frelsesarmeen, Unicef og Amnesty.
– Siden vi dekker alle FNs bærekraftsmål og derfor alle typer gode formålsorganisasjoner, så er dette en løpende undersøkelse av hva nordmenn brenner mest for, sier Mjøs.
– Hvor mye er det vanlig å kjøpe gavekort for?
– Alt har effekt. Vi har utstedt gavekort fra 16 til 12000 kroner. Det er fordelen med en effektiv digital platform.
Denne førjulstiden er det mye fokus på fattigdom og økende forskjeller i Norge. I takt med at prisene på strøm og mat øker og rentene stiger, blir køene for å få gratis mat lenger hos Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon. Det fører til at mange ønsker å bidra.
– Vi har over 60 formål som arbeider med fattigdomstiltak, både hjemme og internasjonalt. Det er mange gode formål å velge blant, sier Aksel Mjøs.
Les også: 1 av 4 gruer seg til jul: Dette kan du gjøre for å hjelpe
Les hele saken