Menneskelige perspektiver på globale problemer – og hva som skal til for å løse dem.

Har du lyst til å gi barna hjemmestrikk til jul, men sliter med å strikke selv?

Skrevet av: Preben Carlsen
Da Røde Kors sin nye bruktbutikk på nett være alternativet for deg.

Røde Kors satser på brukte barneklær på nett. Nå har de laget en egen kategori for å gi hjemmestrikkede barneklær nytt liv.

– Det er litt gøy at vi får inn så mye hjemmestrikk. Spesielt fordi det er så populære produkter, sier Hallvard Bache, daglig leder i Levd, som er navnet på nettsatsingen til Røde Kors.

De hjemmestrikkede klærne blir donert til Røde Kors av folk som ofte har strikket dem til sine egne barn og barnebarn. Når barna vokser fra dem vil hjemmestrikkerne gjerne at klærne skal få nytt liv hos andre. Det store volumet av har ført til at Levd.no har laget en egen produktkategori for hjemmestrikkede produkter.

– Dette er produkter som noen har brukt veldig lang tid på å strikke selv. Derfor ønsker vi å gi dem en ordentlig verdi.

En klassisk hjemmestrikket Mariusgenser til 350 kroner på Levd.

Han tror brukt hjemmestrikk vil være en populær julegave i år. Det bekreftes av en fersk undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Finn. Den viser at hele 7 av 10 nordmenn synes det er like fint å få brukt som nytt til jul i år.

Les også: I år ønsker nordmenn seg brukte gaver til jul

Les saken her

Til inntekt for Røde Kors

Da Røde Kors bestemte seg for å utforske om brukthandel kunne være en kilde til inntekt for sitt humanitære arbeid, falt valget til slutt på barneklær. 

Kleslageret til Levd får stadig påfyll av klær fra innsamlingsordningen til Røde Kors. Foto: Levd.

– Barn var området man så muligheten på, fordi det var få rene konsepter på det. Derfor tok vi det videre og har jobbet med å utvikle en prototype i et års tid, før vi lanserte Levd i september i år, sier Bache.

Levd er heleid av Røde Kors og alle inntektene går tilbake til deres humanitære arbeid. Satsingen er utviklet i samarbeid med innovasjonsselskapet Æra og teknologiselskapet Iterate. 

Hallvard Bache / daglig leder i Levd

– Etter at jeg selv ble far meldte jeg meg opp på nyhetsbrevene til alle butikkene som selger barneklær og -utstyr. Jeg har aldri opplevd lignende tilbudsjag noen gang.

Hallvard Bache / daglig leder i Levd

Siden oppstarten har Levd solgt flere tusen klesplagg. Målet er å øke salget til minst 30.000 brukte plagg til neste år, men potensialet er mye større.

– Vi har gjort noen grove utregninger som viser at det er rundt 100.000 klesplagg til salgs på Finn.no til en hver tid, sier Bache.

– Hvorfor trenger man egentlig Levd, når man har Finn? 
– Vi har snakket med mange kunder og ser at flere ønsker å kjøpe alt de trenger på ett sted, fremfor å lete gjennom 100.000 produkter og plukke litt fra forskjellige selgere.

Handler du på Levd kan du få små beskjeder med folkeopplysning med på kjøpet. Foto: Levd.

Mye å spare på å velge brukt til barna

I følge SIFOs kalkulator for forbruksutgifter  må en vanlig familie regne med å bruke rundt 145.000 kroner på klær og sko til barna fra de blir født til de er 18 år.

– Vi ligger på rundt 50–70 prosent rabatt på prisene våre sammenlignet med nye klær. Det varierer selvsagt avhengig av tilstanden og gjenbruksverdien på produktet. Er det godt brukt og har et hull, vil det være rimeligere, men er det pent, ønsker vi å ta litt høyere pris. 

Det betyr at man kan spare mellom 70.000–100.000 kroner på å velge brukte klær til barna i hele oppveksten. I løpet av et år tilsvarer det mellom 4000–5500 kroner. 

Sorterer ut barneklær fra 560 innsamlingsbokser

I samarbeid med Røde Kors Tøy og Tekstil, som samler inn brukte klær gjennom 560 innsamlingsbokser i Oslo og Viken, har Levd etablert et system for utsortering av barneklær. Alle plaggene de selger kvalitetssikres. De som det er verdt å reparere settes i stand før de blir solgt. Er plaggene møkkete blir de vasket, men de vasker ikke alle klærne. 

– Vi jobber med effektive prosesser, så vi gjør vurderinger av hvert enkelt plagg. Skal vi nå ut til nye kundegrupper er det viktig å levere en god opplevelse. Derfor prøver vi alltid å levere klær med et godt utseende og uten lukt.

– Det trenger ikke nødvendigvis være perfekt

Det er imidlertid ikke bare perfekte klær som blir levert inn i innsamlingsboksene til Røde Kors. Mengden av klær som kommer inn er stor. Dermed varierer også kvaliteten. Noe holder høy kvalitet, men en del har både feil, mangler og hull. Det er ingen hindring for at plaggene får nytt liv i nettbutikken.

Uperfekte produkter er etterspurt av mange, i følge innsikt fra forbrukere Levd har snakket med. Har et produkt et mangel passer de på å få det godt frem i nettbutikken. Foto: Skjermdump @Levd.no

– Vi ønsker å tilby mer av disse klærne, fordi innsikten vår viser at mange barneforeldre ikke nødvendigvis trenger det som er perfekt. Derfor åpner vi for å selge ting som ikke er 100 prosent perfekt. 

Noen av klærne blir satt i stand, mens andre selges som de er.

– Vi reparerer der vi ser det er økonomisk lønnsomt for oss. Det gjelder særlig på ullprodukter med høy kvalitet, hvor vi stopper hull, og på ytterdresser og -bukser, hvor vi fikser slitasjeskader ved ankelen, og sånne ting. 

Bukser på salgstoppen, men nå er det ull og juleklær som gjelder

Siden oppstarten har Levd solgt mest bukser, men etterspørselen er sesongbasert og følger temperaturen i stor grad.

– Vi selger mye ull og juleprodukter på Østlandet om dagen, mens de som bor i Nord gjerne vil ha ull hele året, sier Bache.

Hvert enkelt plagg tas bilde av og legges ut for salg på nettbutikken. Foto: Levd.

For å ivareta behovene til hele Norge samarbeider Levd med Porterbuddy om hjemlevering av varer. De leverer klespakkene med el-lastesykler og el-biler for å redusere utslipp. Leveringstiden er kort og Porterbuddy leverer helt frem til lille julaften i de store byene. 

– Selv om du har dårlig tid frem til jul, så kan du faktisk handle brukt i år, sier Bache.

I år kan du få brukte varer levert på døra helt frem til lille julaften. Foto: Levd.

Vil redusere forbruksjaget

Da Levd startet i september leverte de kun tekstiler. Nå har de utvidet med sko og tilbehør. På sikt vil de jobbe for å levere på alle behovene foreldre har når de skal kjøpe ting til barna sine.

– Vi må hele tiden konkurrere med det konstante jaget som de nye butikkene kjører. Etter at jeg selv ble far meldte jeg meg opp på nyhetsbrevene til alle butikkene som selger barneklær og -utstyr. Jeg har aldri opplevd lignende tilbudsjag noen gang. Jeg har jobbet i sportsbransjen selv, men det med babyer og barn er noe av det drøyeste jeg har opplevd. 

– Jeg håper vi kan bidra til å redusere det jaget. De klærne som eksisterer må vi få brukt mer. 

Flere saker