I årene som kommer forventes det at bruktmarkedet vil vokse raskere enn fast fashion. Digitale markedsplasser for mote som Depop i Storbritannia, The RealReal i USA og Tise her i Norge, opplever økt interesse.
Selfridges i front
Etterspørselen etter bærekraftige alternativer øker. Nå følger også de fysiske kjøpesentrene etter. Selfridges i London er i front av utviklingen. De har som mål at halvparten av interaksjonene de har med sine kunder skal være basert på videresalg, reparasjon, utleie eller påfyll innen 2030.
– Det som er viktig er at vi oppmuntrer folk til å tenke på hvordan de kan forlenge livet til et produkt. Vi gjør det mulig for kundene å legge til ekstra levetid i garderobene deres, uten at de trenger å kjøpe noe nytt, sier Andrew Keit, administrerende direktør til The Guardian.
I fjor økte varehuset salget av brukte varer med 240 prosent og hadde over 28.000 reparasjoner. I følge Keith har «Reselfridges»-initiativet som mål å endre måten folk handler på og etter hvert vil det danne selve ryggraden i virksomheten.
Reparasjonstrenden kommer til Norge
I følge en undersøkelse fra Opinion i 2021 sier halvparten av de spurte at de kjøper færre klær enn før, mens 45 prosent har reparert slitte klær fremfor å kaste dem. 1 av 4 sier at de har kjøpt brukt, fremfor nytt, mens 14 prosent har tatt grep for å fornye eller sy om klærne sine.
Den store interessen for bruktsalg og reparasjon begynner nå å vise seg på norske kjøpesentre.
Les også: Den store reparasjonsguiden
For deg som trenger hjelp til å reparere eller sy om klær
På CC Vest og Fornebu S finner vi Repairable. De tilbyr reparasjon av klær, sko og vesker, og tilpasninger av klær og omsøm. Dessuten deler de tips og triks hvis du skal reparere selv, og har gratis pussebord for sko, og en bruktbutikk med salg på kommisjon. For bedrifter og merkevarer tilbyr de booking på nett og henting på døra som gjør det lett å velge reparasjon.
Ingvill Vasset-Kerob, daglig leder i Repairable, forteller til Switch at de nå har blitt en lærlingbedrift og jobber med å rekruttere flere kompetente reparatører.
– Dette året har vi opplevd en økt pågang av kunder, i motsetning til tidligere år. Vi ser det spesielt innen business to business, som betyr at merkevarene nå tar ansvar.
Reparerer kvalitetsklær – kaster billigmote
Hun forteller at forbrukere med kvalitetsklær eller dyre klær og sko, er mer opptatt av å ta vare på klærne sine.
– Det er klart at klær som er veldig billig, sender et sterkt signal om de ikke har en høy verdi. Derfor er det mange som velger å kaste dem i stedet, sier Vasset-Kerob.
Repairable har som mål å gjøre reparasjon til en god opplevelse.
– Alle forbrukere har sin egen modningskurve, og vi skal ikke ta på oss mer enn å inspirere de som er nysgjerrig.
– Vi skal levere en forutsigbar, profesjonell og god reparasjonsopplevelse til de som faktisk leverer klær til reparasjon. Kundene skal ha lyst til å komme tilbake hit med andre ting på et senere tidspunkt, forklarer Vasset-Kerob.
Kan fikse det meste
Paleet på Karl Johan i Oslo kan skilte med Fikse, et nytt konsept i samarbeid med Høyer. Fikse lanserte piloten sin i mai, og siden åpningen har de opplevd en jevn pågang av kunder.
Fikse kan tilby det meste innen reparasjoner og tilpasninger for klær og tekstiler. De har avtale med en rekke spesialister innen dress og selskapskjoler, i tillegg til skomaker, renseri og skinnmaker.
Vil digitalisere reparasjonsbransjen
Anine Dedekam Moldskred, daglig leder i Fikse, forteller at de har et samarbeid med Høyer der de har sin egen systue og innleveringspunkt i deres flaggskip-butikk på Paleet i Oslo. Hun kan avsløre spennende planer for høsten.
– Vi ønsker å digitalisere reparasjonsbransjen, og har nå fokus på klær og sko. Hos Høyer tester vi den digitale løsningen, og får erfaring med alt fra å være syerske og kundebehandler til logistikkleverandør.
Fikse håndterer også reklamasjoner fra Høyer, slik at de slipper å måtte erstatte produktet som er ødelagt.
– Produktet må ikke nødvendigvis være kjøpt på Høyer for at man skal bruke Fikse. Det er flere av de andre butikkene på Paleet som også benytter seg av tilbudet, sier Moldskred.
I starten satser Fikse mer på å bli kjent med kundene, i stedet for å få flest mulig kunder. På den måten kan de teste og undersøke hvordan de kan bidra til å gjøre reparasjon mer tilgjengelig.
– Vi skal snart utvide til resten av Høyer-butikkene i Oslo-området, i tillegg til nettbutikken deres. Jeg tror vi har nok erfaring til å håndtere et større antall kunder nå, sier Moldskred.