Menneskelige perspektiver på globale problemer – og hva som skal til for å løse dem.

Aldri har flere nordmenn handlet brukte klær

Dyrtiden er bare en av årsakene til at det var rekordvekst i second hand-markedet i fjor.

Tall fra de største bruktbutikkene viser en gjennomsnittlig salgsøkning på 19,5 prosent i fjor. Butikkhandel med nye klær økte til sammenligning med 10,5 prosent, i følge SSB.

– I pandemien var det en kraftig nedgang i omsetning for denne næringen så noe av oppgangen i 2022 skyldes nok en innhenting etter det, sier Marius Bergh, seniorrådgiver i SSB.

En undersøkelse fra Opinion, som ble gjennomført for NF&TA i høst, viser at tøffe tider endrer hva vi er opptatt av. I følge undersøkelsen legger folk mindre vekt på bærekraft enn før – og mer på økonomi.

– Folk har andre ting å bekymre seg for, som inflasjon, rentehevinger, krig og uro i verden, sier Ole Petter Nyhaug, kreativ leder i Opinion.

Les også: Nå er folk mindre opptatt av bærekraft

Les hele saken her

Selv om økonomi er viktigst, viser undersøkelsen at 8 av 10 fortsatt sier de er villige til å endre forbruk og livsstil av hensyn til miljøet.

– Grunnene til å velge brukt er sikkert nesten like mange som antallet kunder. Pris er bare en, bærekraft en annen og mer interessant sortiment en tredje, sier Kåre Dahne, daglig leder i UFF-Butikkene i Norge. UFF har ikke fjorårstallene klare, men er tydelig på at de opplevde en sterk vekst i salget av brukte klær.

Gjenbruken er en av de virkelig store vekstvinnerne. De økte salget av tekstiler med hele 31 prosent i fjor.

– Vi og mange med oss har lenge snakket om at vi tror salg av brukte tekstiler vil øke betraktelig i årene fremover, helt uavhengig av folks økonomi, sier Bjarte Rydland, daglig leder i Gjenbruken.

Fretex har nylig gjennomført en fersk kundeundersøkelse. Den viser at hverdagsklær til gode priser er det viktigste for kundene.

– Brukt er et billigere alternativ til nytt. På Fretex kan man få en varm ytterjakke fra 129 kroner, et par jeans eller en genser fra 69 kroner og en kjole fra 99 kroner for å nevne noen eksempler, sier Hilde Kjønstad, kjedeleder i Fretex Miljø.

Foto: Fretex.

Hun forteller at mange er opptatt av at Fretex skaper lokale arbeidsplasser i den sirkulære delen av tekstilbransjen, og at inntektene fra salget bidrar til Frelsesarmeen sitt sosiale arbeid for folk som har det vanskelig.

Til syvende og sist er det likevel kvalitet, pris og handleopplevelse som er avgjørende for kundene.

– Vi har spisset sortimentet til ulike målgrupper, så det blir forutsigbart for kundene å handle hos oss. Det har medført at de handler flere produkter når de er innom, sier Kjønstad.

Salgsrekorder for high end vintage

Eftir er en relativt ny aktør på bruktmarkedet i Oslo. De satser på high end-vintage, redesign og en handleopplevelse som kan konkurrere med motebutikkene i Norges mest eksklusive handlegater.

Les også: Åpner bruktbutikk i en av Oslos mest ekslusive handlegater

Les hele saken her

I løpet av det siste året har Eftir etablert seg på Grünerløkka og Eger på Karl Johan. De har testet ulike løsninger og tilpasset seg behovene de har fanget opp underveis. Det har ført til mindre fokus på matservering og mer på klær. De to siste helgene har de satt salgsrekorder i begge butikkene

Foto: Eftir.

– Flere har blitt bevisst på bærekraft. Vi er stolte av å handle ombruk, vintage og redesign. Vi liker det unike man får ved å handle vintage der det kun er et plagg av hvert, sier Cecilie Ova Nielsen, daglig leder av Eftir.

Hun mener man kan gjøre gode bruktkjøp til under halve prisen av et nytt klesplagg.

– Man får mer for pengene og mange er bevisst på det økonomiske perspektivet,

Brukthandel på nett vokser kraftig

Netthandelen har også en sterk vekst i salget av brukte klær. Tise melder om en økning på nesten 20 prosent i fjor. Sigrun Stenseth, markedsjef i Tise Norge, mener den enkle handleopplevelsen er en viktig del av forklaringen.

– Nå trenger du jo faktisk ikke å gå lenger enn til dørmatten eller postkassen når du handler via Tise. Med det konkurrerer vi nok også i større grad med de store nettbutikkene enn vi gjorde før.

En av de som gjør det enkelt å handle på Tise er Helthjem. De sørger for frakt og hjemlevering av varer. I fjor slo de alle rekorder og sendte over to millioner pakker med brukte produkter mellom privatpersoner.

– Spesielt veksten det siste halvåret i fjor var sterkt for oss. Da sendte vi rundt 50 prosent flere “bruktpakker” opp mot samme tid året før. Det er klart mest populært å sende brukte klær. Tidvis kan over 50 prosent av alt vi sender ut være klær, sier Anne-Stine Talseth, ansvarlig for konsumenttjenester i Helthjem.

Foto: Endre Igland/At Hand

Hun mener det er flere årsaker til den store interessen for brukthandel på nett.

– Vi merket vekst også før de økonomiske nedgangstidene, men det er klart at flere tenker på lommeboka si nå og ser etter gode bruktkupp. I tillegg snakkes det mye om bærekraft i den løpende samfunnsdebatten. Det gjør at gode løsninger innenfor dette feltet tas varmt i mot, sier Talseth.

Sigrun Stenseth i Tise trekker også frem kuppmulighetene i bruktmarkedet som viktig for mange, men understreker at man også kan tjene penger på å selge de brukte klærne man sjelden bruker.

– Ikke bare kan man kjøpe ting til svært reduserte priser, men man kan også spe på lommeboken ved å rydde opp hjemme og selge det man ikke bruker.

Stenseth mener hun ser konturene av et nytt normsett – spesielt blant unge.

– Gjenbruk har gått fra å være en trend til å bli en norm for mange. Flere unge velger gjenbruk først og er primært på jakt etter unike plagg med en historie.

I fjor opplevde Tise en eksplosjonsartet vekst på hele 90 prosent i barn- og babykategorien.

– De siste årene har vi sett at det er flere som kjøper både brudekjoler, klær og utstyr til barn og baby. Det tror jeg er fordi Tiserne våre har vokst opp sammen med oss, sier Stenseth. Hun mener dagens unge er mer opptatt av bærekraft i alle deler av familielivet.

– Uttrykket “Kun det beste for barnet” har nok fått en utvidet betydning i form av at best gjerne også inkluderer at man ønsker å ta grønne valg for den lille.

Foto: Selma Haaland.

Skal sortere ut mer klær for salg i Norge

Hilde Kjønstad i Fretex forteller at de er rigget for videre vekst i 2023. Et av de viktigste grepene for å lykkes er å sortere ut flere klær for salg i Norge, så utvalget blir bedre.

Fretex samlet inn hele 13.000 tonn klær i 2022, men bare 12 prosent av klærne ble sortert ut og solgt i Norge. Resten ble eksportert og solgt til kunder i utlandet.

– Vi skal sorterer enda mer ved våre sorteringsanlegg i Norge, slik at vi kan tilby enda flere varer til våre kunder, sier Kjønstad.

Hun håper økt bredde i sortimentet, flere markedsaktiviteter og enda bedre handleopplevelser skal bidra til at de når ut til nye kundegrupper.

– Vi jobber aktivt for å normalisere gjenbruk ved å gjøre det inspirerende, enkelt og attraktivt.

Flere saker